مزایا و کاربرد دوربین مداربسته ضد انفجار

مزایای دوربین ضد انفجار

معرفی دوربین مداربسته ضد انفجار

دوربین هایی که در مکان ها و فضاهای امنبتی پر خطر استفاده می شوند، باید دارای قابلیت های ویژه ای باشند. سیستم های مداربسته نصب شده در محیط هایی همچون معادن نفت و گاز، ایستگاه های آتش نسانی و… با ویژگی های معمولی، قابل نظارت نیستند و امنیت کافی ندارند. از این رو در چنین اماکن پر خطری باید از دوربین مداربسته ضد انفجار استفاده کرد. این نوع از دوربین های مداربسته ایده آل مشاغل پر خطر را افزایش می دهند. هم چنین در صوزتی که هر گونه انفجاری در یک محیط رخ دهد، هیچگونه خرابی یا نقصی در این سیستم های مداربسته مشاهده نمی شود.

کاربرد دوربین مدار بسته ضد انفجار

در برخی از محیط های شغلی گاز های قابل اشتعالی همچون استون، پروپان، هیدروژن، متان، ذغال سنگ و و یا گرد و غبار موجود است. این گازها می توانند موجب آتش سوزی یا انفجار شوند. برای مثال در فضاهایی مانند کارخانه های تولید مواد شیمیایی یا معادن ذغال سنگ و مکان سوخت گیری هواپیما ها، این مواد و گاز ها وجود دارند. برای امنیت و نظارت کافی بر روی عملکرد خط تولید این اماکن و جلوگیری از هرگونه دست برد، دوربین های مداربسته ضد انفجار نصب می شوند.

کاربرد دوربین ضد انفجار

کاربرد دوربین مداربسته ضد انفجار

طریقه عملکرد دوربین های مداربسته ضد انفجار

همانطور که می دانید، دستگاه های الکترونیکی و برقی هنگام روشن شدن، جرقه های کوچکی از خودشان تولید می کنند. برای مثال هنگام روشن کردن کلید برق در منزل، جرقه ی کوچک قابل رویتی و هم چنین بی خطری منتشر می شود. انتشار این جرقه در خانه و فضاهای از این دست، خطر یا مشکل جدی ایجاد نمی کند. اما در صورتی که این جرقه ها در محیط هایی که مواد اشتعال زا و حساس مانند گازهای هیدروژن، متان، پروپان، استون و … به مقدار زیادی وجود داشته باشند، موجب انفجار خواهد شد. در حقیقت وجود دوربین مداربسته ضد انفجار، در درجه اول از رخ دادن انفجار در محیط جلوگیری میکند. سپس در صورت وقوع انفجار در شرایط سخت مثل پالایشگاه های پتروشیمی دوام می آورند و آسیب نمی بینند.

استاندارد ها و مشخصات دوربین مدار بسته ضد انفجار

دوربین های مداربسته ضد انفجار باید دارای استانداردهای ATEX یا IECEx باشند. استاندارد ATEX  برای حفظ و مراقبت کارگران از خطرات انفجاری و به وجود آوردن تجهیزات مناسب در اتحادیه اروپا می باشد. استاندارد IECEx نیز یک استاندارد بین المللی برای سیستم های دوربین مدار بسته ضد انفجار به حساب می آید. در ادامه این مقاله از سایت ری کم با برخی از مشخصات این دوربین ها آشنا می شویم.

  • قابل اعتماد و دارای استحکام بالا
  • قابلیت دسترسی از راه دور
  • ضمانت ایمن بودن داده ها

وضوح و شفافیت تصویر

یک دوربین مداربسته ضد انفجار حتی در فاصله های طولانی یا مسافت های زیاد یا محیط های تاریک و کم نور، تصاویر شفافی را ارائه دهند. علاوه بر این، دوربین های ضد انفجار دارای ویژگی هایی مانند وضوح فوق العاده تصویر، فوکوس اتوماتیک، قابلیت زوم اپتیکال، تشخیص رنگ ها و شفافیت هستند.

شفافیت تصویر

وضوح تصویر دوربین ضد انفجار

سیتم های یکپارچه برای نظارت 24 ساعته

در صورت نصب این دوربین ها در مکان های پر خطر امکان نظارت از طریق سیتم های مانیتورینگ یا نمایشگر مانند تبلت، موبایل و لپ تاپ وجود دارد. بنابراین از این طریق شما می توانید به طور مدام رخداد ها و فعالیت های محل کار خود را زیر نظر داشته باشید. تصاویری که توسط این دوربین ها ضبط می شوند، احتمال ایجاد خطر را در محیط کم می کنند. یکی از مزایای این دوربین ها این است که دسترسی از راه دور در یک محیط خطرناک امنیت بیشتری دارد.

ویژگی ها و امکانات هوشمند

خیلی از دوربین های مداربسته ضد انفجار مجهز به ویژگی های هوشمندی است که کار با آن ها را ساده تر می کند. این ویژگی های هوشمند شامل مواردی همچون تشخیص حرکت، عبور از خط یا لاین و تشخیص آلارم کاذب هستند. دوربین های ضد انفجار با استفاده از این ویژگی های هوشمند می توانند، حوادث و رخداد های مختلف را تشخیص دهند و از طریق اقدامات خودکار مانند آلارم، از اتفاقات جلوگیری کنند.

قابلیت های هوشمند

قابلیت های ویژه دوربین ضد انفجار

جمع بندی و خلاصه مطالب

دوربین مداربسته ضد انفجار با وجود قابلیت ها و ویژگی های خاصی که دارد برای نصب در محیط هایی که مواد اشتعال زا یا شیمیایی به مقدار زیاد دارند. بسیار مناسب و کاربردی می باشد. این دوربین ها با استفاده از ویژگی های هوشمندی که دارند رخداد ها را شناسایی می کنند و با ارسال آلارم از وقوع آنها پیشگیری کرده یا خطرات احتمالی را کاهش می دهند.

سوالات متداول
  1. دوربین مدار بسته ضد انفجار چیست؟
    دوربین هایی که از وقوع انقجار در محیط های به خصوص پیشگیری میکنند.
  2. کاربرد این دوربین ها در چه مکان هایی است؟
    در مکان هایی که مواد منقجره مانند هیدروژن یا متان وجود دارند. مانند معادن نفت و گاز
  3. دوربین های ضد انفجار باید چه استاندارد هایی داشته باشند؟
    استاندارد ATEX و IECEx از جمله استاندارد های مهم برای این دوربین هاست.
5/5 - (2 امتیاز)

2 دیدگاه در “مزایا و کاربرد دوربین مداربسته ضد انفجار

  1. محمد امین گفت:

    اینا معمولا عمر مفیدشون چقدره؟؟؟؟!

    1. admin nima گفت:

      عمر مفید آن ها بستگی به مدل آن ها دارد ولی هر کدام از آن ها حد اقل 7 سال را عمر می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *