مدت زمان ضبط دوربین مداربسته

مدت زمان ضبط دوربین مداربسته

دوربین مداربسته چه مدت ضبط می کند؟

دوربین مداربسته تصاویر دریافتی را در هارد داخلی یا دستگاه ضبط و پخش ذخیره می کند. طبیعی است که ظرفیت آنها محدود است اما اینکه چه مدت زمان می برد ظرفیت برای ذخیره تکمیل شود و دوربین، ضبط کردن را متوقف کند به مواردی بستگی دارد. مدت زمان ضبط دوربین مداربسته علاوه بر هارد، به تنظیمات مربوط به ذخیره، مدل و کیفیت دوربین، ویژگی های مربوط به تکنولوژی دخیل در ساخت آن و … وابسته می باشد و نمی توان شاخصی برای آن تعیین کرد.

دوربین مداربسته چه مدت ضبط می کند؟

زمان ضبط دوربین مداربسته

عوامل تاثیر گذار در مدت زمان ضبط دوربین مداربسته

عملکرد دوربین مداربسته در راستای ضبط یا ذخیره اطلاعات به صورت تصویر قابل نمایش به شرایط زیر بستگی دارد.

  • برند، مدل و کیفیت دوربین
  • فریم ریت
  • کدک، الگوریتم فشرده سازی
  • ساعات پیوسته روشن بودن و تعداد روزها
  • عملکرد دستگاه ضبط و پخش
  • کیفیت تصویر بر اساس پیکسل ها و DMD

حجم هارد دوربین و دستگاه ضبط و پخش

می دانیم که با اتمام ظرفیت، ضبط تصویر در دوربین مداربسته متوقف می شود. در ضمن هنگام خرید دوربین مداربسته و دستگاه NVR یا DVR باید هارد را جداگانه خریداری کرده و آن را وصل کنید. بارز است که هر چه ظرفیت هارد بیشتر باشد، با فاکتور گیری از دیگر عوامل، بازه زمانی طولانی تری ضبط صورت می گیرد. در نتیجه اولین و مهم ترین عامل تعیین کننده مدت زمان ضبط دوربین مداربسته حجم محل ذخیره می باشد. عامل دیگر نیز به تعداد هارد ها نیز بستگی دارد، به این گونه که هر چه تعداد آنها بیشتر باشد ضبط دوربین مدت طولانی تری صورت می گیرد.

تعداد دوربین مداربسته و هارد

بسته به حجم هارد تعداد دوربین را نیز باید در نظر داشته باشید. برای مثال هر چه تعداد دوربین ها بالاتر است تعداد هارد و حجم آنها را باید افزایش دهید تا نگران اتمام سریع ظرفیت آنها نباشید. در برخی موارد تمام دوربین ها به یک هارد با ظرفیت بالا متصل می شوند این کار توصیه نمی شود چرا که اگر مشکلی در هارد پیش آید تمام دوربین های مداربسته ضبط را متوقف می کنند. اما در صورتی که هر دوربین دارای پشتیبانی جداگانه باشد، دوربین ها گاهی مواقع می توانند جایگزین یکدیگر قرار گیرند.

وضوح و کیفیت تصویر ضبط شده

منطقی است که تصاویر با کیفیت بالاتر حجم بیشتری را اشغال کنند، چرا که تعداد پیکسل های تصویر بیشتر می باشد. در نتیجه هنگام خرید توجه داشته باشید که رزولوشن دوربین مداربسته مورد نظر چقدر است، هر چه بالاتر باشد، باید هارد با ظرفیت بیشتری را در نظر بگیرید.

"<yoastmark

تنظیمات تعیین کننده مدت زمان ضبط دوربین مداربسته

تنظیمات و حالت ضبط دوربین مداربسته نیز تعیین کننده چگونگی انجام ضبط می باشند. برای مثال حالت هایی که متداول و لازم تر از باقی می باشند به شرح زیر می باشند.

continues: اگر ضبط را روی این حالت تنظیم کنید دوربین به صورت پیوسته تمام وقایع را ضبط می کند.

Motion Detection: این حالت به به صرفه تر از continues است چرا که تنها در صورتی شروع به ضبط می کند که جسمی متحرک در محدوده دید آن قرار گیرد. این گزینه در دوربین هایی وجود دارد که حسگرهای حرکتی داشته باشند. این حالت تنظیم، حافظه کمتری مصرف می کند چرا که تصاویر بیهوده را ذخیره نمی کند.

فریم ریت دوربین مداربسته

فریم ریت، سرعت ثبت فریم های تصویر در هر ثانیه می باشد. احتمالا می دانید تصویری که از دوربین مداربسته دریافت می کنید، به همان صورت روان و متحرک نمی باشند. دوربین مداربسته از محدوده دید با سرعت زیاد عکس برداری می کند و این تصاویر به صورت سری نمایش داده می شوند. فریم ریت نیز تعداد تصاویری است که در یک ثانیه ثبت می شود. در نتیجه هر چه نرخ فریم دوربین مداربسته بالا باشد، تصویر روان تر و با کیفیت تر به نظر می آید. با این اوصاف نرخ فریم در مدت زمان ضبط دوربین مداربسته نقش نقش دارد چرا که در هر ثانیه تصاویر بیشتری ثبت می شود.

تحرک المان های تصویر

صحنه ای که دوربین مداربسته آن را تحت نظر دارد می تواند آرام باشد و در عین حال ممکن است شلوغ و مملوء از تحرک باشد. از آنجا که تصویر هنگام ضبط می تواند فشرده سازی و کدک شود فضای ذخیره سازی بیشتری نیاز دارد.

افزایش مدت زمان ضبط دوربین مداربسته

برای افزایش مدت زمان ضبط در دوربین مداربسته باید در موارد ذکر شده تغییراتی ایجاد کرده و با توجه به آنها سعی در افزایش ظرفیت و کاهش سرعت پر شدن آن کنیم.

در صورتی که دوربین در شرایطی نصب می شود که احتمالا نیازی به ضبط صدا ندارید می توانید میکروفن آن را غیر فعال کنید. در نتیجه فضایی برای اطلاعات صوتی صرف نمی شود.

می توانید رزولوشن دوربین مداربسته تغییر داد. در صورتی که وضوح و تعداد پیکسل ها را کاهش دهید، تصویر فضای کمتری را در هارد به خود اختصاص می دهد.

اگر به اطلاعات قدیمی احتیاجی ندارید این امکان وجود دارد که در تنظیمات، بخش هارد دیسک Overwrite را فعال کنید. در این صورت داده های جدید جایگزین داده های قدیمی می شوند یعنی به صورت خودکار تصاویر قدیمی پاک شده و تصاویر اخیر جایگزین می شوند.

افزایش مدت زمان ضبط دوربین مداربسته

تاخیر در زمان توقف ضبط دوربین مداربسته

نتیجه گیری

دوربین های مداربسته حافظه محدودی دارند که در صورت پر شدن آنها عملیات ضبط متوقف می شود. برای طولانی کردن ضبط دوربین مداربسته بهتر است هر دوربین مداربسته بیش از یک هارد داشته باشد.

سوالات متداول

  1. الگوریتم فشرده سازی تا چه میزان قسمت هایی از فیلم را حذف می کند؟
    در کدک شدن فیلم قسمتی از آن حذف نمی شود و فریم هایی که نسبت به فریم قبلی هیچ تفاوتی نداشته باشد و فیلم کامل خواهد بود.
  2. تصاویر ضبط شده تا چه مدت در هارد می مانند؟
    این موضوع بستگی به شما دارد. اما توجه داشته باشید که با افزایش تعداد روزهایی که فیلم در هارد است، ذخیره به مراتب کمتر می شود.
  3. اگر ظرفیت هارد به اتمام رسد دوربین ضبط را متوقف می کند؟
    در برخی دوربین ها که به دستگاه ضبط و پخش متصل هستند، با انجام برخی تنظیمات تصاویر جدید جایگزین تصاویر قدیمی می شوند.
چه امتیازی می دهید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *