علت تغییر رنگ تصویر دوربین مداربسته

علت تغییر رنگ تصویر دوربین مداربسته

تغییر رنگ تصویر ضبط شده در دوربین مداربسته

تصاویر در دوربین های مداربسته، با رنگ های RGB ساخته شده و ضبط می شوند. اما در برخی مواقع تصویر رنگ طبیعی خود را ندارد و به رنگ هایی مانند قرمز یا بنفش و حتی سیاه و سفید مشاهده می شود. در این موارد سریعا باید به رفع مشکل بپردازید. چرا که تغییر رنگ تصاویر دقت به جزئیات را کاهش می دهد. برای مثال ممکن است رنگ لباس یا ماشین افرادی که تحت نظر هستند غیر قابل تشخیص شود و به همین سبب سطح امنیتی دوربین مداربسته کاهش یابد. برای حل این مشکل باید علت تغییر رنگ تصویر دوربین مداربسته را بدانیم، در این مطلب به مواردی اشاره می کنیم که تشخیص را آسان تر می کنند.

تغییر رنگ تصویر ضبط شده در دوربین مداربسته

صورتی شدن تصویر دوربین مداربسته

دلایل کلی تغییر رنگ تصویر دوربین مداربسته

علل تغییر رنگ تصویر دوربین مداربسته، مشکلات و خرابی های سخت افزاری یا نرم افزاری متعددی می باشند. رایج ترین آنها موارد زیر می باشند.

  • خرابی تراشه یا چیپ ساخت تصویر
  • قدیمی و آپدیت نشدن چیپ CMOS و CCD
  • کم کاری منبع تغذیه
  • آسیب به سنسور یا فیلتر رنگ
  • آسیب دیدگی کابل کواکسیال
  • مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری
  • خرابی سنسور مادون قرمز
  • اختلال در تنظیمات دستگاه ضبط و پخش

سیاه یا تاریک شدن تصویر ضبط شده

گاهی تصاویر را تاریک مشاهده می کنید به گونه ای که جزئیات به هیچ عنوان قابل تشخیص نمی باشند. این مسئله به نحوی اسناد و مدارک جمع آوری شده را از بین برده یا بی اعتبار می کند. دلایلی که برای سیاه شدن تصاویر یافت شده است، بیشتر به تغذیه و برق رسانی به دوربین بر می گردند. در این مواقع ابتدا کابل برق را بررسی کرده و از اتصال کامل دوربین مداربسته به منبع تغذیه اطمینان حاصل کنید.

علت قرمز شدن تصویر ضبط شده در دوربین مداربسته

تغییر رنگ تصویر دوربین مداربسته در گذر زمان اتفاق می افتد. به این منظور که تغییر رنگ یک ایراد اکتسابی بوده و کار کردن طولانی مدت دوربین موجب آن شده است. قابل توجه است که رنگ های ایجاد شده هر کدام دارای دلایل منحصر به خود هستند.

گاهی مواقع تصاویر ضبط شده به رنگ قرمز ذخیره می شوند. در این شرایط چندین عامل را باید مورد بررسی قرار داد. این موارد به شرح زیر می باشند.

علت قرمز شدن تصویر ضبط شده در دوربین مداربسته

ضبط تصویر قرمز دوربین مداربسته

خرابی فیلتر ICR

اگر تصاویر ضبط شده در شب دارای هاله هایی قرمز رنگ باشند به احتمال زیاد ICR دوربین مداربسته به مشکل برخورده است. اگر تشخیص درست بود باید این فیلتر را تعویض کنید چرا که از قطعات غیر قابل تعمیر به حساب می آید.

اختلال در دستگاه DVR یا NVR

خرابی دستگاه ضبط و پخش DVR یا NVR نیز یکی از عوامل تغییر رنگ تصویر دوربین مداربسته به قرمز می باشد. برای این مشکل تکنسین با توجه به میزان آسیب دیدگی، آن را تعمیر یا تعویض می کند. اما معمولا این دستگاه ها با تعمیر عملکرد صحیح خود را به دست می آورند. حتی می توانید تنظیمات دستگاه را ریست کنید.

تاثیر میدان مغناطیسی بر تغییر رنگ تصویر دوربین مداربسته

اگر از همان ابتدا تصاویر، قرمز رنگ ضبط می شدند، باید محیط اطراف مانیتور را بررسی کنید. در صورت وجود یک شیء در اطراف مانیتور که دارای میدان مغناطیسی است، رنگ تصویر تغییر می کند و عموما قرمز رنگ می شود.

تاثیر میدان مغناطیسی بر تغییر رنگ تصویر دوربین مداربسته

علت تغییر رنگ تصویر در دوربین مداربسته

عدم عملکرد صحیح چیپ تصویر CCD

خرابی CCD که چیپ تصویر دوربین مداربسته می باشد نیز هاله های قرمز رنگ و گاهی صورتی ایجاد می کند. این تراشه وظیفه ساخت تصویر با استفاده از نور خورشید را برعهده دارد. این قطعه هنگام سازماندهی پیکسل های تصویر به کمک فیلتر رنگ RGB که هم جوار آن می باشد، رنگ های تشخیص داده و به پیکسل ها رنگ می دهد. در صورتی که این تراشه آسیب دیده باشد علاوه بر اینکه تولید تصویر با مشکل مواجه می شود، رنگ آن نیز به دلیل عدم شناسایی تراشه تغییر می کند.

علت بنفش شدن تصویر در دوربین مداربسته

در برخی موارد نیز تصویر بنفش شده و علت تغییر رنگ تصویر دوربین مداربسته به بنفش نیز اختلالاتی جدا از موارد ذکر شده را به همراه دارد. گاهی اوقات رنگ تصویر به صورتی نیز مایل می باشد.

  • خرابی فیلتر IR Cut، که وظیفه حذف کردن نور مادون قرمز را بر عهده دارد، مادون قرمز نیز روی رنگ و کیفیت تصویر تاثیر می گذارد. به عبارتی این قطعه نور نامرئی را فیلتر کرده و در صورت آسیب دیدن، مادون قرمز در ساخت تصویر و شناسایی رنگ ها دخالت می کند.
  • سیستم عامل ضعیف
  • نرم افزار و به هم ریختن تنظیمات دوربین مداربسته
  • سرد بودن محل نصب

علت سیاه و سفید شدن تصویر دوربین مداربسته

نور محل نصب دوربین مداربسته را در نظر بگیرید. ممکن است ایراد از رسیدن نور کم به چیپ تصویر باشد که در این صورت فیلتر رنگ به درستی عمل نمی کند و تصویری سیاه و سفید ارائه می دهد.

تغییر AHD به TVI در تنظیمات دستگاه ضبط و پخش نیز عامل سیاه و سفید شدن تصاویر می شود. در تنظیمات دستگاه می توانید این به هم ریختگی ها را کنترل کنید.

رفع مشکل تغییر رنگ تصویر دوربین مداربسته

پیش از هر کاری تنظیمات دوربین را بررسی کنید. آن را ریست کرده و با تنظیمات کارخانه دوربین را تست کنید.

چراغ IR LED را خاموش و روشن کنید تا فیلتر IR Cut ریست شود. این مورد راه حلی برای بنفش شدن تصویر می باشد.

اتصال منبع تغذیه با دوربین مداربسته را قطع و وصل کنید.

نرم افزارها و برنامه های دوربین را آپدیت کنید.

احتمال دارد فیلتر IR Cut گیر کرده باشد، در این موقعیت آهن ربا را روی لنز گذاشته به گونه ای که این فیلتر تحت تاثیر آن قرار گیرد و با جا به جایی مجددا فعال شود.

رفع مشکل تغییر رنگ تصویر دوربین مداربسته

رنگی شدن تصویر دوربین مداربسته

نتیجه گیری

دوربین مداربسته به دلیل مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری ممکن است تصاویر را به رنگ های قرمز، بنفش و سیاه و سفید ضبط کند. برای تشخیص علت تغییر رنگ تصویر در دوربین مداربسته باید تنظیمات دوربین مداربسته و دستگاه ضبط و پخش، قطعات دوربین مانند فیلتر های رنگ، سنسورهای ایجاد تصویر و … را مورد بررسی قرار دهید.

سوالات متداول
  1. دمای محل نصب دوربین مداربسته باید چگونه باشد؟
    هر دوربین مداربسته ای در برابر سرما و گرما مقاومت به خصوصی دارد. در نتیجه باید از ویژگی ها و استاندارد های دوربین مداربسته برای تشخیص این مسئله مطلع باشید.
  2. فیلتر IR CUT در برابر دمای چند درجه مقاوم است؟
    دمای -20 درجه سانتی گراد یا -5 درجه فارنهایت باعث یخ زدگی این فیلتر می شود.
  3. این مشکل به استثنای کابل تغذیه ممکن است نتیجه خرابی کابل های دیگر باشد؟
    ممکن است کابل VGA که کابل شبکه و تغذیه را شامل می شود، به دلیل مسئولیت دوگانه در تغذیه رسانی و ارتباط با شبکه کم کاری کند.
چه امتیازی می دهید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *