سنسور تشخیص حرکت PIR در دوربین مداربسته چیست؟

سنسور PIR در دوربین مداربسته

سنسور PIR در دوربین مداربسته

برای ایجاد سطوح امنیتی بالا در مدل های متنوع دوربین مداربسته حسگرها تکنولوژی های بسیاری به کار می روند. سنسور PIR در دوربین مداربسته یکی از این فناوری های جدید می باشد که وظیفه تشخیص حرکت در محدوده مشخصی را بر عهده دارد. باید اشاره کنیم که این سنسور تنها تکنولوژی مربوط به تشخیص حرکت در دوربین های مداربسته نمی باشد (Motion Detection ،Intrusion Detection ،Line Crossing) اما جدیدترین آنها است. اگر با کاربرد این حسگر آشنا نیستید باید بگوییم ورود افراد یا حیوانات به محدوده غیر مجاز از دید دوربین مداربسته که توسط شما تنظیم شده است شناسایی شده و به شما اطلاع داده می شود.

نصب دوربین مداربسته در تهران

عملکرد سنسور PIR در دوربین مداربسته

محیط اطراف ما حتی اجسام و خود ما دارای امواج مادون قرمز می باشیم. سنسور PIR یک حسگر مادون قرمز غیر فعال است که هیچگونه اشعه و امواجی از خود ساطع نمی کند. تنها امواج مادون قرمز منتشر شده از افراد و اجسام متحرک را شناسایی و جذب می کند. اجسام متحرک، حیوانات و انسان ها دارای انرژی گرمایی بیشتری نسبت به المان های محیطی ثابت می باشند در نتیجه امواج مادون قرمز بیشتری از آنها ساطع می شود. لازم به ذکر است که سنسور در حالت عادی غیر فعال بوده و با وارد شدن هر یک از این موارد به محدوده غیر مجاز فعال می شود.

سنسور PIR به این موارد حساس بوده و حتی اگر گربه وارد محدوده غیر مجاز این دوربین های مداربسته شود برای صاحب دوربین اخطار صادر می شود. گاهی اوقات حرکات شاخه درختان بر اثر وزش باد و حتی حرکت سایه حرکت اتومبیل ها نیز ایجاد حساسیت می کنند. در این شرایط بهتر است میزان حساسیت آلارم دوربین مداربسته را تنظیمات کاهش دهید چرا که اخطارهای مکرر شما برای شما ایجاد مزاحمت خواهند کرد.

هشدار های این سنسور به صورت چراغ چشمک زن، زنگ آلارم و شروع به عملیات ضبط می باشد که طبق انتخاب شما تعیین می شود.

ساختار سنسور تشخیص حرکت PIR

  • PIR باید نور مادون قرمز دریافتی را به سیگنال های الکتریکی تحت عنوان میکرو ولت تبدیل کند برای این کار دارای سنسور دیگر می باشد.
  • نیاز به یک لنز متغیر دارد تا با تنظیم زاویه بتواند تشخیص دهد امواج از نقاط مختلف ساطع می شود بدون آنکه نوری از آنها عبور کند.
  • مدار الکتریکی که در این سنسور وظیفه اندازه گیری حرکت و تغییرات ایجاد شده را بر عهده دارد بخشی از PIR است. تغییر انرژی گرمایی موجب تغییرات ولتاژی می شود، این تغییرات موجب واکنش مدار الکتریکی سنسور شده و در بازه زمانی مشخص اندازه گیری می شوند.
PIR در دوربین مداربسته

سنسور PIR در دوربین مدار بسته

بهترین مکان برای نصب دوربین مداربسته PIR

سنسور PIR در دوربین مداربسته قطعه ای بسیار حساس می باشد به همین سبب بهتر است این دوربین ها را در مکان هایی نصب کنید که خلوت باشند. چرا که اگر در محدوده های پر رفت و آمد که عوامل مزاحم بسیار دارند، سنسور به صورت مداوم اخطار مزاحمت می دهد. البته توجه داشته باشید که این قابلیت برای تمامی موارد مورد استفاده قرار نمی گیرد و تنها مکان هایی که دارای حیطه امنیتی بالایی هستند نیازمند به بهره مندی به این سطح ایمنی می باشند.

بهتر است سقف هایی که این دوربین ها روی آنها نصب می شوند دارای سیستم تهویه هوا نباشند. همچنین دیوار زیرین آنها فاقد مجسمه، نیمکت و این قبیل وسایل باشد.

مزایای PIR نسبت به دیگر تکنولوژی های تشخیص حرکت

همانطور که اشاره شد تکنولوژی های تشخیص حرکت نسبت به هر شی جنبنده مانند حرکت گربه، اتومبیل، وزش باد و حرکت برگ ها و … حساس می باشند اینگونه باید میزان حساسیت را در تنظیمات کاهش داد که در این صورت تشخیص حرکت و حضور افراد نیز ضعیف تر می شود. اما در تکنولوژی PIR نسبت به دیگر تکنولوژی ها به صورت پیشفرض دارای حساسیت کاذب کمتری می باشد. این تکنولوژی با تنظیمات استاندارد مانند دیگر سنسورهای تشخیص حرکت، حرکت گیاهان و سایه و آفتاب را اخطار نمی دهد.

ساختار سنسور PIR

ساختار سنسور PIR

نتیجه گیری

دوربین های مداربسته ای که از سطح امنیتی بالاتری برخوردار هستند دارای سنسوری برای تشخیص حرکت می باشند که محدوده ای را برای عدم ورود افراد در نظر می گیرد. سنسور تشخیص حرکت دوربین مداربسته امواج مادون و انرژی گرمایی محیط را جذب می کند. در صورتی که جسم متحرکی وارد محدوده مورد نظر شود و نظم تابشی محیط را به هم بزند سنسور متوجه و اخطار صادر می کند.

سوالات متداول
  1. سنسور PIR چگونه متوجه مادون قرمز افراد می شود؟
    گرمای محیط یکنواخت خواهد بود تا زمانی که یک نفر وارد آن شود و انرژی جنبشی و گرمایشی آن به هم بریزد. اینگونه سنسور متوجه تغییرات می شود.
  2. دوربین مداربسته با قابلیت تشخیص حرکت پیکسل چگونه عمل می کند؟
    اگر یک محرک مانند باد تغییراتی در پیکسل های شی یا المان محدوده مد نظر ایجاد کند برای مثال شی پهن یا باریک شود دوربین آن را ثبت می کند.
  3. چرا دستگاه تهویه نباید در نزدیکی دوربین مداربسته مجهز به سنسور PIR باشد؟
    ورود و خروج هوای سرد و گرم در سیستم تهویه عملکرد PIR را مختل می کند.
چه امتیازی می دهید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *