جنس بدنه انواع دوربین مداربسته

جنس بدنه انواع دوربین مداربسته

معرفی جنس بدنه دوربین مداربسته

استاندارد های بسیاری برای انتخاب جنس بدنه دوربین مدار بسته، وجود دارد. با توجه به این استانداردها برخی قابلیت ها را می توان به عنوان معیار و الزام انتخاب دوربین در نظر گرفت. در انتخاب جنس بدنه دوربین مداربسته باید به مدل، قیمت، ویژگی ها و استاندارد ها توجه کنیم. گاهی گمان می کنیم جنس بدنه در کیفیت و کارایی دوربین نقش ندارد. در صورتی که مواردی مانند ضد آب بودن، مناسب برای محیط های داخلی و خارجی، جنس بدنه کمک بسیاری در دوام آن خواهد داشت.

خصوصیات بدنه دوربین های مداربسته

بارزترین ویژگی های جنس بدنه، ضد آب بودن یا مقاوم بودن می باشد. تنها با گذر زمان و واکنش آن به شرایط آب و هوا متوجه این خصوصیات شوید، یا هنگام خرید از قابلیت های آن آگاه باشید. اما این قابلیت ها به جنس بدنه دوربین مداربسته ارتباط مستقیم دارند. در ادامه به استانداردهایی که این خصوصیات را به دوربین ها می بخشد، اشاره خواهیم کرد.

خصوصیات بدنه دوربین های مداربسته

بدنه دوربین مداربسته

نقش جنس بدنه دوربین مداربسته

اصلی ترین و بارزترین وظیفه بدنه محافظت از اجزا و قطعات داخلی دوربین می باشد. به این گونه که با توجه به جنس، دارای مقیاس های گسترده ای برای تعیین سطح مقاومت می باشد که با طول عمر و دوام دوربین مداربسته و میزان ضد ضربه بودن دوربین رابطه مستقیم دارد.

علاوه بر آن، زیبایی طراحی بدنه دوربین مداربسته حائز اهمیت می باشد. چرا که احتمال دارد دوربین را برای تحت نظر داشتن موقعیت های مربوط به داخل خانه، مجتمع، دفتر کار و … می باشد. در این صورت بدنه باید از طراحی و پوشش آن برای استفاده در محیط های داخلی مناسب باشد. متریال استفاده شده در زیبایی بدنه نیز تاثیر دارد. دقت داشته باشید که مقاومت بدنه به متریال یا جنس آن نیز بستگی دارد. به این معنا که بدنه پلاستیکی با فلزی تفاوت هایی در رابطه با مقاومت دارد.

پوشش بدنه فلزی بهتر است یا پلاستیکی؟

انتخاب جنس بدنه دوربین مداربسته به شرایط استفاده و انتظارات شما دارد. برای مثال اگر برای فضای خارجی می خواهید دوربین انتخاب کنید، بهتر است بدنه فلزی را در نظر بگیرد چرا که مقاومت آن در برابر طوفان و ضربه بیشتر است و عین حال سنگین نیز می باشد. دوربین فلزی با توجه به مزایایی که درد، یک نکته منفی دارد. همانطور که می دانید طبیعی است که در آب و هوای مرطوب و بارانی دچار اکسایش و زنگ زدگی می شود. همچنین با نوسان دمای محیط آسیب می بیند. در نتیجه در شرایط طول عمر کمتری در مقایسه با بدنه پلاستیکی دارد.

ولی مزیت دیگری که بدنه پلاستیکی دارد، قیمت آن می باشد. به این معنا که هزینه کمتری برای خرید آن صرف می شود. به همین دلیل در بازار فروش دوربین پلاستیکی بیشتر مورد استقبال است.

درست است که مقاومت فلز بیشتر بوده و در برابر ضربه مقاومت بالایی دارد. اما همانطور که ذکر کردیم اختلاف هزینه این دو دوربین مداربسته بر تفاوت های کیفیتی آنها قالب می باشد. برای حل مشکل انتخاب بدنه دوربین، ایده ای وجود دارد. خرید دوربین فلزی با پوشش پلاستیکی می تواند گزینه مناسبی برای داشتن مقاومت بالا و در عین حال ارزان باشد.

علاوه بر اینها تفاوت دیگر این دو دوربین مربوط به زنگ آنها می باشد. به این منظور که بدنه فلزی، رنگ شده و سفید می شود. اما پلاستیک استفاده شده در ساخت دوربین مداربسته سفید بوده و در برابر ضربه، رنگ و زیبایی ظاهری خود را از دست نخواهد داد. دوربین های پلاستیکی به دوربین بی رنگ نیز شناخته شده اند. رنگ فلز بدنه دوربین مداربسته، الکترواستاتیک کوره ای است که به دوربین های مداربسته دوام بالایی می بخشد. لازم به ذکر است که اکثر دوربین های مداربسته دام و بولت موجود در بازار، دارای بدنه پلاستیکی هستند.

پوشش بدنه فلزی بهتر است یا پلاستیکی

دوبین مدابسته پلاستیکی

معرفی استاندارد IK

در رابطه با مقاومت و دوام متریال بدنه آگاه هستید. قابلیتی که فلز در برابر ضربه و طوفان های سنگین مقاوم است، مربوط به دخالت استاندارد IK در تعیین جنس بدنه دوربین مداربسته می باشند. این ویژگی بیشتر در بدنه های فلزی وجود دارد. هر چقدر مرتبه این استاندارد بالا برود، این قابلیت با قدرت بیشتری اعمال می شود.

معرفی استاندارد IP

پیش از این به مقاومت و مزایای جنس دوربین مداربسته در انواع مختلف اشاره کرده ایم. این استاندارد دارای سطوح مختلفی از مقاومت در برابر عوامل خارجی را اجرا می کند. برای مثال قابلیت هایی مربوط به مقاومت در برابر آب و هوا، رنگ زدگی، رنگ ریختگی، نفوذ گرد و غبار به لنز دوربین، نفوذ آب و … مربوط به جنس دوربین مداربسته می باشند. همه این قابلیت ها و استانداردهای مربوط به IP می باشند.

معرفی استاندارد IP

دوربین مداربسته ضد آب

نتیجه گیری

استانداردهایی که در جنس بدنه دوربین مداربسته به کار می روند، شامل دو دسته IP و IK می باشند. هر کدام از اینها، قابلیت هایی از نظر حفاظتی و فنی برقرار می کنند. این استاندار ها مربوط به ضد ضربه بودن و عدم نفوذ گرد و غبار از بدنه دوربین مداربسته و جلوگیری از آسیب رسیدن به قطعات داخلی می باشد.

سوالات متداول
  1. رنگ الکترواستاتیک کوره ای با گذر زمان دچار ریختگی میشود؟
    برای مدت طولانی رنگ آن پایدار و مقاوم خواهد بود. اما برای حفظ زیبایی دوربین پلاستیکی بیشتر توصیه می شود.
  2. روکش پلاستیکی برای دوربین های فلزی در ضبط و کیفیت آن تاثیر می گذارد؟
    تنها ممکن برای لنز آسیب رسان باشد. در نتیجه ضبط و پخش تصاویر با اختلالاتی انجام می شود.
  3. قابلیت ضد آب بودن مربوط به کدام استاندارد است؟
    استاندارد IP اجازه ورود آب و آسیب به دوربین را نمی دهد.
5/5 - (3 امتیاز)

4 دیدگاه در “جنس بدنه انواع دوربین مداربسته

  1. سینا امری گفت:

    روکش هایی که برای دوربین مداربسته میزارن اسمش چیه؟

    1. ادمین گفت:

      اگر منظورتان منظور از روکش هوزینگ است بهتر است مقاله زیر را مطالعه فرمایید.
      هوزینگ دوربین مداربسته

  2. amir hossein amiri گفت:

    گرد و غبار روی دوربین مداربسته تاثیر داره؟

    1. ادمین گفت:

      بله استاندارد IP در دوربین مداربسته یکی از ویژگی های دوربین های مداربسته محسوب میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *