ویژگی های دوربین مداربسته تحت شبکه

دوربین مداربسته تحت شبکه

این دوربین ها با توجه به قابلیت هایی که دارند پیشرفته ترین نوع دوربین های مدار بسته به حساب می آیند. دوربین مداربسته تحت شبکه یک IP یونیک در شبکه داخلی دارد که با استفاده از آن می تواند تصاویر را به سیستم های شبکه ای انتقال دهد.

دوربین مداربسته تحت شبکه چیست؟

دوربین تحت شبکه یک نوع دوربین مداربسته است که اطلاعات را از طریق پروتکل شبکه منتقل می‌کند، به‌جای استفاده از کابل‌های مخابراتی. این دوربین‌ها مجهز به توانایی پردازش تصاویر درون خود هستند و به نوعی یک کامپیوتر کوچک محسوب می‌شوند. از مهمترین قابلیت هایی که در این دوربین ها می باشد، می توان به پخش زنده تصاویر از راه دور اشاره کرد.

در گذشته، دوربین‌های مداربسته آنالوگ متداول بودند، اما با پیشرفت تکنولوژی، دوربین‌های تحت شبکه با امکانات بیشتر و کیفیت تصویر بهتر جایگزین شده‌اند. این دوربین‌ها با رزولوشن‌های متنوع از 0.3 تا 29 مگاپیکسل در بازار موجود هستند.

تاریخ شروع استفاده از دوربین‌های تحت شبکه به سال 1996 بازمی‌گردد که شرکت Axis این تکنولوژی را معرفی کرد. هر شرکت سازنده از پروتکل‌های اختصاصی خود برای این دوربین‌ها استفاده می‌کند. برای استفاده همزمان از این دوربین‌ها، تکنولوژی Onvif باید بر روی آنها پشتیبانی شود.

دسته اول این دوربین‌ها نیازمند یک سیستم مرکزی (NVR) برای ذخیره تصاویر هستند، در حالی که برخی از آنها دارای رم بوده و می‌توانند تصاویر را در رم خود ذخیره کنند.

در اوایل عرضه این دوربین‌ها، با توجه به پهنای باند محدود اینترنت، اختلاف زمانی در انتقال تصاویر وجود داشت. اما با پیشرفت سرعت اینترنت، این مشکل به حداقل رسیده است.

نحوه عملکرد دوربین مداربسته تحت شبکه

دوربین مداربسته ip یا دوربین تحت شبکه از شبکه اینترنت برای انتقال تصویر و اطلاعات استفاده می‌کند. این دوربین‌ها با استفاده از پروتکل اینترنت (IP) قادر به انتقال تصاویر به صورت دیجیتال به سیستم‌های ضبط کننده ویدئوی شبکه (NVR) هستند.

عملکرد دوربین مداربسته آی پی به این صورت است که تصاویر ویدئویی که توسط دوربین ضبط می‌شوند، به صورت همزمان به NVR ارسال می‌شوند. NVR یک دستگاه ذخیره‌سازی ویدئوی شبکه است که با استفاده از نرم‌افزار مدیریت تصویر، تصاویر را ضبط می‌کند. همچنین سیستم‌های امنیتی دوربین آی پی امکان ذخیره‌سازی ابری را نیز فراهم می‌کنند. به علاوه، اکثر دوربین‌های تحت شبکه دارای حسگرهای حرکتی هستند و سرورهای وب داخلی راه‌اندازی شده‌اند که به آنها امکان تنظیم و مشاهده از طریق هر مرورگر وب را می‌دهند. این ویژگی‌ها باعث می‌شود دوربین مداربسته آی پی، یک سیستم نظارتی و حفاظتی قدرتمند با کیفیت تصویر بالا و نصب آسان‌تر باشد.

معرفی ویژگی های دوربین مداربسته تحت شبکه

این دوربین جهان اولی، از قابلیت ها و ویژگی های منحصر به فردی بهره مند است. برای مثال نمایش آنلاین، ضبط و پخش با وضوح بالا را با هر دوربین مداربسته ای تجربه نخواهید کرد.

در دوربین مداربسته تحت شبکه نمایش آنلاین به این صورت است که کاربر با استفاده از نرم افزار CMS، در بستر اینترنت می تواند به مشاهدات دوربین دسترسی پیدا کند.

معرفی ویژگی های دوربین مداربسته تحت شبکه

دارای منوی شبکه web viewer

این قابلیت باعث می شود کاربر بتواند از هر مرورگری که تحت وب است به این دوربین متصل شود. همچنین لازم به ذکر است که این دوربین کاملا مستقل از کامپیوتر عمل می کند. اما برای ضبط مشاهدات آنلاین می بایست از دستگاه رکورد NVR استفاده نمایید.

رزولوشن بالا

در دوربین مداربسته تحت شبکه از نرخ 30 فریم استفاده می شود که تمام لحظات تصویر را بدون ثانیه ای خطا دریافت و پخش می کند. در این دوربین، بسته به مدل می توان نرخ فریم را تا 60 ارتقا داد تا تصویری زنده تر و با کیفیت تر در اختیار داشت. کیفیت تصاویر این دوربین بر اساس مگاپیکسل از 720p تا 4K تعیین شده است.

ویژگی های مربوط به تصویر دوربین مداربسته تحت شبکه

عموما هنگام نصب دوربین مدار بسته مشکلاتی در تصویر به وجود می آید که برای برطرف کردن آنها می توانید از قابلیت WDR استفاده کنید. منبع نور شدیدی در WDR وجود دارد که تصویر را ترمیم می کند.

قابلیت های دیگری دوربین مداربسته تحت شبکه فعال هستند که موجب کاهش نویز، کاهش نور شدید، تنظیم خودکار دریافت نور و … هستند.

قابلیت های حرفه ای تصویر

یک CPU تعبیه شده در این دوربین ها، اطلاعات و جزئیات تصاویر دریافت شده را دریافت می کند و پس از پردازش آنها، از قابلیت تشخیص چهره رونمایی می کند. این قابلیت پس از شناسایی چهره افراد از ورود اشخاص ناشناس جلوگیری می کند. در نتیجه این دوربین برای مکان های امنیتی و حتی مسکونی بسیار مناسب می باشد.

این قابلیت کاربردهایی دیگری نیز دارد مانند شناسایی پلاک های تحت بررسی، تشخیص اتومبیلی که در حال ورود به خیابان ممنوعه است و … که طبیعتا در حوزه راهنمایی و رانندگی به کار می روند.

اما یک نکته مثبت دیگر، این است که تمامی موارد بالا، قابل ضبط نیز هستند.

دریافت صدا در دوربین مداربسته تحت شبکه

در هر دوربین مداربسته تحت شبکه یک میکروفون داخلی یا پورت فیش صدا قرار دارد. با این اوصاف در این دوربین ها برخلاف دوربین معمولی صدا و تصویر همزمان ضبط می شوند. در برخی مدل های حرفه ای تر آلارم هم وجود دارد. این دوربین ها در مکان هایی با لزوم ضبط صدا مانند اتاق جلسات یا سمینارها، صندوق رستوران ها و … مناسب می باشند.

 دوربین مداربسته تحت شبکه

ویژگی دریافت صدا در دوربین مداربسته تحت شبکه

دریافت و پخش صدا دو طرفه

در برخی مدل های پیشرفته تر علاوه بر ضبط صدا پخش آن و ارتباط میان دو شبکه نیز امکانپذیر است. به این صورت که کارفرما می تواند با کارمندان مجموعه خود ارتباط برقرار کند.

کیفیت بالای دوربین مداربسته در نور کم

دوربین های تحت شبکه بر خلاف دوربین های قدیمی حتی در نور یک لوکس هم می توانند تصاویر با کیفیتی با حداقل 25 فریم ضبط کنند. به گونه ای که خود به تنظیم نور، روشنایی و کنتراست محیط می پردازند.

در صورتی که مدل های معمولی در نور کم تصویر را نامنظم و بی کیفیت نمایش می دهند.

قابلیت POE

در دوربین های تحت شبکه قابلیتی به نام POE وجود دارد که نیاز اتصال دوربین به آداپتور 12 ولتی با جریان 2 آمپری را برطرف کرده و کابل دیتا، می تواند برق مورد نیاز دوربین را برطرف کند. حذف این کابل برق جداگانه می تواند در مصرف برق بسیار تاثیر گذار باشد.

ضبط تصاویر در خود دوربین مداربسته تحت شبکه

این مسئله از مزایای دوربین مداربسته تحت شبکه می باشد. چرا که هارد یسک این دوربین داخل آن قرار دارد و تا مدت ها اطلاعات را در خود نگه می دارد. البته توصیه می شود از دستگاه ضبط و پخش DVR و NVR استفاده نمایید. چرا که اگر دوربین دچار مشکلی شود شما ضبط شده تصاویر را دارید.

دوربین مداربسته تحت شبکه

ضبط تصاویر در خود دوربین مداربسته IP

کاربردهای دوربین مداربسته تحت شبکه

دوربین های مداربسته تحت شبکه، کاربردهای مختلفی دارند که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نظارت بر محیط های مسکونی
  • نظارت بر محیط های تجاری
  • نظارت بر محیط های صنعتی
  • نظارت بر محیط های دولتی

مزایای دوربین مداربسته تحت شبکه

دوربین های مداربسته تحت شبکه، مزایای زیادی نسبت به دوربین های مداربسته آنالوگ دارند که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کیفیت تصویر بالاتر: دوربین های مداربسته تحت شبکه، از کیفیت تصویر بالاتری نسبت به دوربین های مداربسته آنالوگ برخوردار هستند. این امر به دلیل استفاده از فناوری دیجیتال در دوربین های مداربسته تحت شبکه است.
  • قابلیت اتصال به شبکه: دوربین های مداربسته تحت شبکه، قابلیت اتصال به شبکه را دارند و می توان تصاویر آنها را از راه دور مشاهده کرد. این امر، امکان نظارت بر محیط را از هر نقطه ای از جهان فراهم می کند.
  • قابلیت انعطاف پذیری بیشتر: دوربین های مداربسته تحت شبکه، قابلیت انعطاف پذیری بیشتری نسبت به دوربین های مداربسته آنالوگ دارند. این امر به دلیل استفاده از پروتکل های شبکه در دوربین های مداربسته تحت شبکه است.

نتیجه گیری

دوربین مداربسته تحت شبکه از قابلیت های منحصر به فردی برخوردار است که قیمت بالای آن را توجیه می کنند. این دوربین برای بالا بردن مکان های خصوصی، عمومی، امنیتی، محیط های کاری و … بسیار مناسب می باشند.

سوالات متداول

  1. این دوربین ها چه مدت زمانی می توانند تصاویر را ضبط کنند؟
    این موضوع بستگی به ظرفیت هارد دارد.
  2.  آیا به دستگاه DVR وصل می شوند؟
    خیر، تنها به NVR متصل می شوند.
  3. همه دوربین های مداربسته تحت شبکه مجهز به هارد داخلی هستند؟
    خیر، برخی از آنها باید به دستگاه های ضبط و پخش NVR متصل شوند.
5/5 - (11 امتیاز)

6 دیدگاه در “ویژگی های دوربین مداربسته تحت شبکه

  1. محمد گفت:

    من دوربین مداربسته تحت شبکه رو برای مغازه ام خریدم و خیلی به درد من میخوره. من میتونم از مغازه ام وقتی نیستم مراقبت کنم.

    1. خانم پاشازاده گفت:

      سلام دوست عزیز، خوشحالیم که از دوربین مداربسته تحت شبکه ما راضی هستید.

  2. رضا گفت:

    من دوربین مداربسته تحت شبکه رو برای همه توصیه میکنم. این دوربین ها، مزایای زیادی دارند و میتونن به شما در کارهای مختلف کمک کنند.

    1. خانم پاشازاده گفت:

      بله. همچنین دوربین مداربسته تحت شبکه، برای افراد و مشاغل مختلف می تواند مفید باشد.

  3. علیرضا گفت:

    سلام. من میخوام یه دوربین بیبی کم بخرم. لطفاً راهنماییم کنید که چه ویژگی هایی رو باید در نظر بگیرم؟

    1. خانم پاشازاده گفت:

      سلام دوست عزیز، انتخاب دوربین بیبی کم، یک تصمیم مهم است. با توجه به اینکه دوربین بیبی کم، برای نظارت بر فرزند شما استفاده می شود، باید ویژگی های مهمی را در نظر بگیرید. برخی از ویژگی های مهم دوربین بیبی کم شامل کیفیت تصویر، قابلیت دید در شب، قابلیت زوم، قابلیت ضبط صدا و قابلیت اتصال به اینترنت می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *