دیافراگم Iris دوربین مداربسته چیست و چگونه کار می کند؟

دیافراگم دوربین مداربسته

کاربرد Iris در دوربین مداربسته

لنز های دوربین مداربسته دارای دریچه ای تحت عنوان Iris بوده و به واسطه آن نوری که به چیپ تصویر می رسد را کنترل می کنند. به این منظور که دیافراگم دوربین مداربسته در مکانیزم و اندازه های گوناگون طراحی می شود که بر اساس یک استاندارد سطح نور مورد نیاز برای ثبت تصاویر با کیفیت تنظیم می شود. در اصل این دریچه به وسیله تیغه هایی متعدد ایجاد می شود که با حرکت خود سطح نفوذ پذیری لنز را کاهش یا افزایش می دهند.

عملکرد دیافراگم دوربین مداربسته

آیریس یا دیافراگم دوربین مداربسته به سه مدل تقسیم می شود. در هر مدل، دریچه و حرکت تیغه ها به شکل متفاوتی کنترل و تنظیم می شوند. در هر صورت دیافراگم باید بر اساس نور محیط کوچک یا بزرگ شود تا کیفیت تصویر با تیره و محو شدن کاهش نیابد.

دیافراگم CCTV

دیافراگم CCTV چیست؟

انواع دیافراگم در دوربین مداربسته

عملکرد دیافراگم ها در انواع مختلف، متفاوت می باشد. دیافراگم آیریس که در این مطلب به معرفی آن می پردازیم، تنها یکی از 8 مدل دیافراگم می باشد. انواع دیافراگم بر اساس عملکرد به شرح زیر می باشند.

  • دیافراگم چرخشی
  • Waterhouse Stops
  • Preset
  • Aperture shifter
  • Coupled
  • Automatically controlled
  • Automatic
  • Iris
  • P-Iris

دیافراگم آیریس دوربین مداربسته

دیافراگم Iris به چهار دسته تقسیم می شود که عملکرد هایی مشابه توضیحات زیر دارند. هر کدام عملکردی و دقت متفاوتی داشته و دسته بندی آنها نیز بر اساس مکانیزم آنها انجام شده است.

دیافراگم ثابت

دوربین هایی که مجهز به لنز ثابت می باشند برای محیط هایی مناسب هستند که نور در آنها تغییر آنچنانی نداشته باشد. برای مثال از محیط های داخلی مانند بیمارستان ها که در شبانه روز فعال و روشن هستند، با این دوربین ها تصاویر رضایت بخشی ثبت می کنند. چرا که با تغییر روشنایی Iris ثابت کوچک یا بزرگ نمی شود و تصاویر به دلیل روشنایی زیاد یا کم بی کیفیت می شوند.

برای خرید دوربین مناسب با نور محیط لنزهایی با اندازه Iris متفاوت در اختیار شما می باشد. می توانید با توجه به F-STOP های دیافراگم، دوربین مورد نظر را خریداری نمایید. F-STOP میزان نوری می باشد که از دریچه Iris می گذرد، برای تشخیص F-STOP باید در رابطه با F-Number اطلاعات لازم را داشته باشید. هر چه F-Number بزرگ تر باشد دریچه دیافراگم کوچک تر است و بالعکس.

دیافراگم Iris

دیافراگم Iris دوربین

دیافراگم دستی

اندازه Iris دستی قابل تنظیم و کنترل می باشد. به این صورت که در روز به صورت دستی دریچه را تا حد نیاز کوچک می کنید و در شب قطر آن را افزایش می دهید. اما اینکار کمی دردسر ساز بوده و ممکن است به لنز و فوکوس آن آسیب وارد کند. همچنین تنظیم آن به صورت دقیق صورت نمی گیرد.

دیافراگم اتوماتیک

این دیافراگم دوربین مداربسته به صورت خودکار به نور واکنش می دهد. به این منظور که اگر روشنایی محیط شدت بالایی داشته باشد، دیافراگم کمی بسته شده و قطر دریچه کاهش می یابد. عکس این فرایند در محیط های تاریک رخ می دهد و جهت دریافت نور بیشتر اندازه حفره افزایش می یابد.

دیافراگم پی آیریس

P-Iris نیز به صورت اتوماتیک عمل می کند اما کمی پیشرفته تر از دیافراگم اتوماتیک می باشد. دوربین های مداربسته با دیافراگم پی آیریس به وسیله موتورهای مکانیکی اندازه F (اندازه دریچه) را تنظیم می کنند. به همین دلیل حساسیت و دقت بیشتری در کنترل دیافراگم و عبور نور دارند.

عدد F در دیافراگم دوربین مداربسته

میزان قابلیت لنز دوربین مداربسته و دریچه دیافراگم دوربین مداربسته برای عبور نور می باشد. اندازه دریچه را با F نشان می دهند و هر چه عدد پسوند آن بزرگتر باشد دیافراگم نیز کوچکتر بوده و برای محیط های روشن در آن اندازه تنظیم می شود. برای فضاهای کم نور نیز آیریس باید بزرگ باشد در نتیجه با کاهش عدد F تیغه های روی لنز باز می شوند.

نکته قابل توجه در F-Number اهمیت سایز چیپ تصویر و تعداد سلول های نوری (هر سلول نوری یک پیکسل را تشکیل می دهد.) آن می باشد. چرا که در صورت بزرگ بودن این سنسور، تیغه ها باید به اندازه ای باز شوند که نور پس از عبور از لنز سطح آن را کاملا پوشش دهد. به عبارتی حداکثر مقدار F (کوچکترین اندازه دیافراگم) باید قادر به دریافت شارهای نوری لازم برای تمام سلول های نوری چیپ تصویر باشد.

 

نتیجه گیری

دوربین های مداربسته لنزهایی با دیافراگم های متنوع دارند که هر کدام بازه تغییر به خصوص خود را دارند. اندازه دیافراگم با تغییر روشنایی محیط کاهش یا افزایش می یابد. در واقع اگر نوری که با لنز برخورد می کند شدت داشته باشد، دریچه روی دیافراگم کوچک می شود تا با روشنایی زیاد، موجب کاهش کیفیت تصویر نباشد. این مسئله برای محیط های کم نور نیز مشابه می باشد با این تفاوت که دریچه بزرگ می شود. در واقع دیافراگم یا Iris دوربین مداربسته نقش تعیین کیفیت تصویر را بر عهده دارد.

سوالات متداول

  1. دیافراگم دوربین مداربسته در چه بازه ای تغییر می کند؟
    1.4-2-2.8-4-5.6-8-11-16-22-32-45 که دقت آن بر اساس اندازه سنسور تصویر می باشد.
  2. تغییر در اندازه دیافراگم بر عمق میدان لنز تاثیر دارد؟
    بله هرچه دیافراگم دوربین مداربسته بزرگتر باشد عمق میدان نیز افزایش می یابد.
  3. برای فضای باز که روشنایی بالایی دارد کدام شماره دیافراگم مناسب است؟
    F1.8 در طول روز عملکرد ایده آلی دارد. این آیریس برای محیط های داخلی نیز توصیه می شود که اغلب روشنایی کامل دارند.
چه امتیازی می دهید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *