انواع لنز در دوربین مداربسته

انواع لنز در دوربین مداربسته

آشنایی با لنزهای دوربین مداربسته

لنز را از نظر ظاهری می توان به منشوری استوانه ای تشبیه کنیم که تعدادی عدسی را به صورت سری شامل می شود. این عدسی ها در لنز به چیپ DMD ختم می شوند. این چیپ، تمام پیکسل های تصویر را ایجاد می کند. در نتیجه بزرگی و کیفیت تصویر ذخیره شده به این قطعه بستگی دارد. پیکسل های حاصل از کیت لنز عبور کرده و تصویر را ایجاد می کنند. لنز در دوربین مداربسته در انواع مختلفی تولید می شوند. کیفیت این لنزها به تنهایی تضمین کننده سطح کیفی تصویر نمی باشد. این مسئله به میزان صیقل سطح عدسی ها و فاصله کانونی (فاصله مرکز لنز تا سنسور) نیز بستگی دارد. این فاصله را به عنوان زاویه دید لنز در نظر می گیرند.

رابطه فاصله کانونی و زاویه دید به این گونه است:

  • فاصله کانونی کم ….. زاویه دید بازتر
  • فاصله کانونی بیشتر ….. زاویه دید کمتر

این فاصله ها و رابطه ها در برخی دوربین ها ثابت می باشند.

آشنایی با لنزهای دوربین مداربسته

انواع لنز برای دوربین مدار بسته

معرفی انواع لنز در دوربین مداربسته

لنزها از نظر نحوه اتصال به بدنه، ثابت و متغیر بودن با یکدیگر متفاوت بوده و در انواع یا مدل های گوناگونی تولید می شوند. همان گونه که دوربین مداربسته دارای قطعاتی می باشد، لنز آن نیز از اجزایی تشکیل شده است. در ادامه به معرفی انواع لنز و اجزای آن ها خواهیم پرداخت.

لنز MOUNT با پشتیبانی از C/CS

این لنز در دوربین مداربسته فاصله کانونی بزرگی داشته و بیشتر برای دوربین های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. لنز MOUNT-C در دوربین های مدار بسته قدیمی به هیچ عنوان قابل استفاده نمی باشند. به علاوه  لنز CS mount را نمی توان جایگزین لنز دوربینی کرد که از C mount پشتیبانی می کنند. در صورتی که می خواهید لنز CS mount را در دوربینی که از استاندارد C پشتیبانی می کند، جایگزین کنید، باید تغییراتی در دوربین خود ایجاد کنید.

لنز MOUNT سری S

این مدل لنز دارای استاندارد M12 نیز می باشد. استاندارد این سری مربوط نحوه نصب آن می باشد. به گونه ای که پایه لنز متصل به چیپ DMD باشد. مدل های متنوع لنز موتوردار، متغیر و دستی از این استاندارد پشتیبانی می کنند.

لنز متغیر در دوربین مداربسته

این لنز خود به دو نوع تقسیم می شود:

فاصله کانونی متغیر: فوکوس لنز وری فوکال یا متغیر محدود به تنظیماتی و تغییراتی است که بر فاصله کانونی اعمال می شود. فاصله کانونی این لنزها بسیار کوتاه بوده و فاقد قابلیت زوم بالا می باشد.

لنز زوم دستی: برخلاف لنز قبلی فاصله کانونی این لنز در دوربین مداربسته در طیف گسترده تری تنظیم می شود و زاویه دید های متنوعی ایجاد می کند. فاصله کانونی لنز زوم دستی طولانی تر بوده و قابلیت زوم بالاتری دارد.

"اجزای

لنزهای ثابت در دوربین مداربسته

این لنزها با عملکردی ساده دارای حداکثر 4 عدسی می باشند. امکان افزایش یا کاهش فوکوس یا بزرگنمایی در این لنز نیز وجود دارد. این لنز نور را با زاویه ثابت روی چیپ DMD متمرکز می کند. این لنزها با فاصله کانونی 3.6، 2.8، 4، 6 و 12 بر حسب میلی متر، در مدل های مختلف دوربین مداربسته قرار می گیرند. لنز ثابت از استانداردهای (S mount) M12 و D mount پشتیبانی می کند.

لنز موتور دار در دوربین مداربسته

میان این لنز و لنز متغیر شباهت هایی وجود دارد. اما تفاوت آنها در روش تنظیم فاصله کانونی است.

 

چرا که در لنز موتور دار، فاصله کانونی به وسیله موتور تنظیم می شود. به همین خاطر در برخی مدل ها فوکوس به صورت خودکار در دوربین مداربسته تنظیم می شود. امکان انجام برخی تنظیمات لنز موتورایز از راه دور نیز امکان پذیر می باشد. قدرت فوکوس و زوم این لنز بیشتر از لنزهای دیگر است.

در صورتی که دوربین مداربسته شما به دستگاه ضبط و پخش وصل باشد که دارای نرم افزار دسکتاپ از راه دور است می توانید از طریق دکمه های فشار که دقیقا روی دوربین مداربسته وجود دارند، بزرگنمایی و زوم لنز را کنترل کنید.

اجزای تشکیل دهنده لنز در دوربین مداربسته

سیستم اتصال لنز در دوربین مداربسته: لنز برای اتصال به سنسور نیاز به پایه یا نگهدارنده دارد. این پایه حتما باید با ساختار فنی و سخت افزاری دوربین مداربسته همخوانی داشته باشد. متداول ترین استانداردها برای این پایه ها C و  CS است.

اجزای نوری لنز: اجزای نوری وظایف گوناگونی در انتقال و عبور نور دارند. این اجزا داخل یک سیلندر محفوظ هستند. وظیفه آنها اصلاح پراکندگی نور و کوچک و بزرگ شدن تصویر می باشد.

دیافراگم: برای کنترل عبور نور از لنز تعدادی ورقه فلزی قرار می گیرد که روزنه مرکزی بین خود را بزرگ یا کوچک می کند. به گونه ای که از ایجاد نور زیاد جلوگیری و میزان نور دوربین مداربسته را کنترل می کنند.

"اجزای

نتیجه گیری

لنزها در سه دسته متغیر، ثابت و موتور دار تولید می شوند. انواع لنز در دوربین مداربسته ، در هر کدام از این سه دسته باشند از استانداردها و پایه های به خصوصی استفاده می کنند که مناسب ترین آنها C، CS و M12 می باشند. با خرید از فروشگاه ری کم دیگر نگران کیفیت نخواهید بود.

سوالات متداول
  1. لنز واید در دوربین مداربسته چیست؟
    به لنزهایی که فاصله کانونی آنها از قطر چیپ کمتر باشد، واید گفته می شود.
  2. فاصله کانونی لنز را چگونه تشخیص دهیم؟
    فاصله کانونی روی لنز حک شده است.
  3. لنز زوم بیشتر برای کدام دوربین های مداربسته به کار می رود؟
    لنز زوم در دوربین هایی که کاربرد امنیتی بیشتری دارند به کار می رود.
5/5 - (1 امتیاز)

2 دیدگاه در “انواع لنز در دوربین مداربسته

  1. امیر گفت:

    لنز دوربین مداربسته در چه شرایطی ممکنه خراب بشه؟

    1. admin nima گفت:

      شرایط مختلفی مثل ضربه دیدن، آب خوردن به لنز و … باعث خراب شدن لنز می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *