علت تار شدن تصویر در دوربین مداربسته

علت تار شدن تصویر در دوربین مداربسته

شایع ترین علت تار شدن تصویر دوربین مداربسته

از مشکلات رایج دوربین مداربسته تار شدن تصویر می باشد. این مسئله به دلایل متعددی پیش می آید که به آسانی برطرف می شود. مشکل تار شدن تصویر در دوربین مداربسته به این شکل است که وضوح، روشنایی، کیفیت رنگ و … تا حدی کاهش یافته و جزئیات نیز به دشواری قابل تشخیص هستند، این مسئله بیشتر در شب پیش می آید. برای جلوگیری از افت کیفیت تصویر ابتدا باید با علل آن آشنا شویم، در این مطلب به شرح آنها خواهیم پرداخت.

شایع ترین علت تار شدن تصویر دوربین مداربسته

شایع ترین علت تار شدن تصویر دوربین مداربسته

 

تار شدن تصویر دوربین مداربسته در روز و شب

دلایل تار شدن تصویر در دوربین مداربسته به روشنایی محیط نیز ارتباط دارند. به همین سبب به صورت جداگانه کیفیت تصاویر روز و شب را بررسی می کنیم تا بازه زمانی که تصویر بی کیفیت است مشخص شود. در صورتی که این مشکل صرفا در شب رخ داده باشد، احتمالا عواملی که مربوط به سنسور تصویر، تکنولوژی ویو کالر، دیافراگم و … می شوند از دلایل اصلی تاری هستند.

مشکل در انتقال فایل های تصویری به DVR

عواملی که در انتقال داده های ضبط شده در دوربین مداربسته دخالت دارند عبارتند از کابل کواکسیال، پهنای باند، سیگنال های ارتباطی، کابل تغذیه و منبع تغذیه که در صورت داشتن شرایط نامناسب، تصویر بی کیفیت ضبط پردازش و ضبط می شود. به همین خاطر در صورت تار شدن تصویر در دوربین مداربسته کابل تغذیه و کواکسیال را چک کنید، توجه داشته باشید که اگر طول این دو کابل زیاد باشد فایل های تصویر با کمترین کیفیت به دستگاه ضبط و پخش منتقل می شوند.

به علاوه هر چه کیفیت تصاویر بالاتر باشد نیاز به پهنای باند گسترده تری دارد.در نتیجه ممکن است علت تار شدن تصویر در دوربین مداربسته پهنای باند ناکافی باشد.

بازتابش نور مادون قرمز در دوربین مداربسته

نور مادون قرمزی که در شب برای روشنایی محیط از دوربین مداربسته ساطع می شود، گاهی اوقات دچار بازتابش شده و از لنز عبور نمی کند. در این شرایط تصویر بی کیفیت و تار ثبت می شود. بازتابش نور مادون قرمز در صورتی رخ می دهد که شیشه کثیف یا فوم لنز جا به جا شده باشد. فوم لنز لایه ای پلاستیکی در اطراف لنز است که بازتابش نور را به حداقل می اندازد. اگر این فوم جا به جا شده باشد میزان بازتابش افزایش می یابد.

بازتابش نور مادون قرمز در دوربین مداربسته

بازتابش نور مادون قرمز در دوربین مداربسته در شب

ارتباط دیافراگم با تار شدن تصویر دوربین مداربسته

دیافراگم تعیین کننده میزان نوری است که از لنز عبور کرده و با چیپ تصویر برخورد می کند، در واقع دریچه ای است که روی لنز قرار گرفته و انواع مختلفی دارد. رایج ترین نوع دیافراگم اتوماتیک می باشد که در نور کم بازتر می شود تا روشنایی کافی را از لنز عبور دهد.

در صورتی که روشنایی محیط بالا باشد دریچه دیافراگم کوچکتر شده و از جذب نور بیش از اندازه که موجب کاهش کیفیت تصویر می شود جلوگیری می کند. اختلال در عملکرد دیافراگم نیز موجب تار شدن تصویر در دوربین مداربسته می شود.

تار شدن تصویر با بزرگنمایی اشتباه لنز

در صورتی دوربین مداربسته از نوع وریفوکال باشد باید در تنظیم بزرگنمایی لنز آن دقت نمایید. فوکوس نادرست لنز مانند دوربین موبایل موجب تار شدن فریم ها و بی کیفیتی تصویر می شود. اگر علت اصلی تار شدن تصویر در دوربین مداربسته نسبت بزرگنمایی آن بود می توانید با نصب نرم افزارهای مربوطه این مشکل را برطرف کنید.

کثیفی چیپ تصویر دوربین مداربسته

سنسور تصویر تراشه ای است که فتودیودها یا سلول های نوری را شامل می شود. این سلول ها هر کدام نور محیط را دریافت کرده آن را به ولتاژ و سپس به سیگنال های تصویری تبدیل می کنند. میزان نور دریافت شده توسط هر سلول روشنایی پیکسل ها را تعیین می کند. به همین خاطر اگر به هر دلیلی نور دریافت شده کمتر از ظرفیت فتودیودها باشد، تصویر به اندازه کافی شفاف نخواهد بود. یکی از این دلیل، کثیفی سنسور تصویر می باشد، به این شکل که گرد و غبار و آلودگی های سطح آن شدت نور را کاهش می دهند.

"کثیفی

نتیجه گیری

یکی از مشکلات دوربین مداربسته ضبط تصاویر بی کیفیت و تار می باشد. این مسئله دلایل متعددی اعم از بلند بودن کابل کواکسیال و تغذیه، محدود بودن پهنای باند، کثیفی سنسور تصویر، تنظیم نادرست دیافراگم و بزرگنمایی لنز دارد. برای رفع مشکل تار شدن تصویر دوربین مداربسته ابتدا باید علت آن را بیابید.

سوالات متداول

  1. تنظیم روشنایی دوربین مداربسته در تنظیمات آن تاثیری در این مسئله دارد؟
    تا حدی تاثیر گذار است، حتما تنظیمات دید در شب دوربین را بررسی کنید.
  2. در صورتی که کابل تغذیه سالم باشد اما برق رسانی به دوربین مختل باشد چه اقداماتی لازم است؟
    با ولت سنج حداقل ولتاژ ورودی به کابل را بررسی کنید چرا که ممکن است منبع تغذیه ایراد داشته باشد.
  3. در صورتی که منبع روشنایی دوربین مداربسته ال ای دی باشد نیز امکان بازتابش نور وجود دارد؟
    بله اما در این شرایط مشکل به گونه دیگری ظاهر می شود. به این شکل که هاله های نور سفید در تصویر مشاهده می کنید.
چه امتیازی می دهید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *