تکنولوژی تشخیص چهره در دوربین مداربسته

تکنولوژی تشخیص چهره در دوربین مداربسته

قابلیت Face Detection در دوربین مداربسته

برخی فناوری ها مانند فیلتر نور و قابلیت دید در شب از طریق افزایش کیفیت تصویر ضبط شده در دوربین مداربسته سطح امنیتی را بالا می برند. تکنولوژی تشخیص چهره در دوربین مداربسته یا Face Detection نیز در برخی از دوربین ها به کار می رود که امنیت و دقت آنها را به حداکثر می رساند. البته اگر بخواهیم به seciurty این دوربین ها اشاره کنیم قابلیت تشخیص چهره تنها بخشی از آن را فراهم می کند.

قابلیت Face Detection در دوربین مداربسته

فناوری تشخیص چهره با دوربین مداربسته

کاربرد قابلیت تشخیص چهره در دوربین مداربسته

در مکان های عمومی و به خصوصی که روزانه تعدادی زیادی از افراد قشرهای مختلف در آنها تردد دارند یا مکان های امنیتی که تنها تعداد محدودی از افراد ویژه به آنها دسترسی دارند، دوربین های مجهز به این قابلیت لازم می باشند. در برای مثال:

  • ساختمان های دولتی و سیاسی
  • فرودگاه های داخلی و بین المللی
  • ترمینال های مسافربری
  • اتاق های کنترل
  • دیتا سنتر ها

تکنولوژی تشخیص چهره در دوربین مداربسته بیشتر برای دنبال کردن افراد تحت پیگیری کارایی دارد. به این صورت که الگو و الگوریتم تصویر هدف در آن تعریف شده و دوربین مورد درخواستی را از میان چهره های دیگر شناسایی می کند.

عملکرد Face Detection دوربین مداربسته

در این تکنولوژی، تصویر و چهره افراد آنالیز می شوند که اینکار به وسیله الگوریتم VCA انجام می شود. VCA تنها در برخی دوربین های مداربسته که برای مکان های ذکر شده تولید شده اند تعریف و اجرا شده است.

این الگوریتم تمام جزئیات صورت را می شناسد، برای مثال فاصله بین ابروها و چشم ها، اندازه بینی، فرم صورت، رنگ پوست، ریش، سبیل و … را تشخیص می دهد. به این گونه که شما اطلاعات چهره ای با سری مشخصات به خصوص را در اختیار دوربین مداربسته قرار می دهید. سپس تکنولوژی Face Detection با کمک VCA چهره تمام افرادی که در محدوده دید دوربین مداربسته هستند را با چهره ای که در اختیار دارد تطابق داده و فرد مورد نظر را شناسایی می کند. البته این قابلیت با توجه به نیاز شما به گونه های دیگر نیز  اجرا می شود. برای مثال با این فناوری می توان مشخصات چهره افراد غریبه را نیز ثبت کرد.

لازم به دکر است که در دوربین های مجهز به تکنولوژی تشخیص چهره این امکان وجود دارد که بلافاصله پس ار شناسایی و ثبت اطلاعات مورد نیاز، اعلانات آن به صورت آلارم یا از طریق ایمیل به شما ارسال شوند.

فعال کردن Face Detection در دوربین های مداربسته

برای فعال سازی این قابلیت در دوربین های مداربسته باید مراحل زیر را طی کنید:

  • وارد تنظیمات دوربین شوید.
  • SMD را غیر فعال کنید.
  • Face Detection را فعال نمایید.
  • می توانید زمان بندی تشخیص چهره را در این مرحله تنظیم کنید.

مورد دیگری تحت عنوان Face Recognition نیز مربوط به این قابلیت است که توصیه می شود آن را نیز تنظیم کنید. با این فناوری می توانید عکس، جنسیت، نام و … را در اختیار دوربین بگذارید.

فعال کردن Face Detection در دوربین های مداربسته

شناسایی چهره و ردیابی با دوربین مداربسته

مزایای تکنولوژی تشخیص چهره در دوربین مداربسته

با وجود الگوریتم VCA در دوربین های مداربسته، سطح امنیتی بسیاری از اماکن ارتقا یافته است. چرا که با وجود آن مدارک و اسناد قانونی معتبری ثبت می شوند که مجرمین را تابع مشخصات اولیه شناسایی می کنند.

از ویژگی های ویژه و بسیار کاربردی این دوربین های مداربسته، تشخیص چهره افراد تا زاویه 45 درجه از رو به رو می باشد. به این صورت که VCA علاوه بر اطلاعات تمام رخ صورت، دارای مشخصات جداگانه آنها است. این موضوع باعث می شود فرد مورد نظر از رو به رو و سه رخ شناسایی شود.

برای افزایش دقت و کارکرد این قابلیت باید به زاویه نصب دوربین مداربسته توجه کنید.

تفاوت Face Detection و Face Captur در دوربین مداربسته

دو تکنولوژی Face Detection و Face Captur در دوربین های مداربسته کمی متفاوت عمل می کنند. به این مفهوم که Face Detection توانایی تشخیص چهره ها از یکدیگر را دارد و قابلیت تفکیک آن چهره از جمعیت در این فناوری امکان ردیابی فرد را ایجاد می کند. اگر فرد با چهره ای شناخته شده در محدوده های مختلفی از آن فضا تردد کند دوربین همچنان او را تحت نظر دارد. این خاصیت برای ردیابی مجرمین در جمعیت های پویا مناسب می باشد.

Face Captur تنها می تواند چهره مورد نظر را شناسایی کند و قادر به تفکیک چهره ها از یکدیگر نمی باشد.

تفاوت Face Detection و Face Captur در دوربین مداربسته

تشخیص چهره و شناسایی چهره در دوربین مداربسته

نتیجه گیری

امروزه دوربین های مداربسته ای تولید می شوند که به واسطه فناوری های مدرن سطح امنیتی بالایی دارند. فناوری Face Detection در دوربین مداربسته نیز یکی از آنها بوده و برای موارد به خصوصی به کار می رود. این تکنولوژی می تواند چهره افراد مورد نظر را از میان جمعیت شناسایی کرده و با تفکیک آنها از دیگر افراد به ردیابی بپردازد.

سوالات متداول
  1. این تکنولوژی علاوه بر مواقع امنیتی چه کاربرد دیگری دارد؟
    می توان این دوربین ها را برای حضور و غیاب کارمندان و دانشجویان نیز به کار برد به این صورت که هویت آنها در دوربین مداربسته ضبط می شود و دیگر نیازی به بررسی کارت شناسایی آنها که زمان بر است نخواهد بود.
  2. علت گرانی (با اختلاف زیاد) این دوربین های مداربسته چیست؟
    به کار رفتن هوش مصنوعی در آنها، کارکردی تخصصی ایجاد کرده و در نتیجه ارزش این دوربین ها بیشتر است.
  3. دوربین های آنالوگ واجد این قابلیت می باشند؟
    خیر تنها دوربین های مداربسته دیجیتال و تحت شبکه هستند.
چه امتیازی می دهید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *