نحوه انتخاب دوربین مداربسته زاویه باز

انتخاب دوربین مدار بسته زاویه باز

دوربین مداربسته زاویه باز

یکی از مهم ترین فاکتورها در دوربین های امنیتی، زاویه دید آن ها می باشد. دوربین ها می توانند زاویه دید مختلفی داشته باشند. دوربین مداربسته زاویه باز غالبا میدان دیدی تا حدود 80 درجه دارند. از این رو زاویه دید عریضی دارند. فاصله کانونی دوربین های مداربسته، اندازه سنسور آنها، از جمله مواردی هستند که روی زاویه دوربین های مداربسته یا میدان دید آن ها اثر میگذارند. منظور از زاویه دید دوربین مداربسته، میدان دید آن است. یعنی محدوده ای که دوربین میتواند نشان دهد. میدان دید یا زاویه ای که دوربین نشان میدهد، به شرایط محیطی که در آن نصب شده و نیازهای آن محل بستگی دارد. برای مثال در برخی اماکن، پوشش گسترده محل اولویت دارد در حالیکه در بعضی از فضا ها باید جزئیات و حتی چهره افراد مشخص باشد. بنابراین زاویه دید به محل نصب دوربین مدار بسته بستگی دارد. زاویه باز دوربین مداربسته داهوا یکی از مهمترین دلایل محبوبیت این دوربین است.

کیفیت دید دوربین های زاویه باز

شاید برایتان سوال باشد که یک دوربین مداربسته زاویه باز، از لحاظ کیفیتی چگونه تصاویر یا فیلم ها را ضبط میکند و نشان میدهد. در اکثر دوربین ها، کیفیت عمیق دید با زاویه دوربین رابطه معکوس دارد. به زبان دیگر، با افزایش میدان دید یا زاویه دوربین مداربسته، منطقه بیشتری تحت پوشش قرار میگیرد. دوربین فضای وسیع تر، سوژه ها و افراد بیشتری را نشان میدهد. اما کیفیت دید یا عمق و دقت آن کمتر خواهد بود. به این معنی که امکان شناسایی دقیق چهره افراد یا تشخیص اشیا هم کاهش می یابد. بنا براین هنگام تعیین زاویه لنز دوربین حتما میزان اهمیت جزئیات تصویر را در فضا در نظر بگیرید.

وضوح تصویر با زاویه باز

وضوح کم دوربین های زاویه باز

عوامل موثر در میدان دید دوربین مداربسته

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، زاویه دید دوربین های مداربسته به سه عامل بستگی دارد.

  • اندازه سنسور فیلم ها و تصاویر
  • فاصله کانونی لنز دوربین مداربسته (فاصله بین مرکز نوری و سنسور دوربین)
  • نسبت ابعاد تصاویر

لنز دوربین های مداربسته ثابت یا متغیر است. فاصله کانونی در دوربین های مداربسته لنز ثابت هر چقدر کمتر باشد، میدان دید دوربین مداربسته بیشتر می شود. دوربین هایی که لنز ثابت دارند. عموما زاویه دیدشان در حدود 65 الی 95 درجه می باشد. لنز متغیر یا وریفوکال در دوربین های مداربسته میدان یا زاویه دیدی در حدود 30 الی 95 درجه دارند. هم چنین فاصله کانونیشان از لنز های ثابت بیشتر است. قابلیت ویژه این دوربین ها، زوم کردن روی سوژه ها و افراد یا اشیا است. به طوری که شخص می تواند زاویه دوربین را تغییر دهد.

بهترین دوربین مداربسته زاویه باز

برخی از کارفرمایان به دنبال انتخاب یک دوربین مداربسته زاویه باز هستند، که بیشترین زاویه دید را داشته باشد. دوربین مداربسته چشم ماهی طوری طراحی شده است که از 180 تا 360 درجه میدان دید در اختیار قرار میدهد. یعنی همه گوشه ها و زوایا را تحت پوشش دارد. تصاویر را کمی گرد ارائه میدهد که در صورت نیاز میتوانید با استفاده از نرم افزار هایی که تصویر را پردازش میکنند. این مشکل را برطرف سازید. البته در سیستم های آنالوگی این ویژگی در دوربین ها وجود ندارد. اما در سیستم های تحت شبکه، امکان استفاده از دوربین چشم ماهی یا fisheye وجود دارد. این دوربین ها معمولا در فروشگاه های بزرگ، مراکز تجاری و محیط بیرونی کارخانه ها و… نصب می شوند.

مزایا و معایب دوربین مداربسته زاویه باز

مزایای این دوربین ها عبارتند از:

  1. پوشش اماکن بزرگ به صورت همزمان
  2. کاهش مشکلات نصب، راه اندازی و نگهداری
  3. عدم نیاز به نصب چند دوربین مداربسته در یک منطقه

معایب استفاده دوربین های امنیتی زاویه باز را میتوان در این موضوع خلاصه کرد، که برای اینکه میدان دید گسترده ای را به نمایش بگذارند، جزئیات و موارد ریز را با دقت کمتری نشان میدهند.

مزایای زاویه باز دوربین

مزایا دوربین زاویه باز

زوم کردن با دوربین های مداربسته زاویه باز

همانطور که گفتیم، هرچقدر که زاویه دید دوربین مداربسته یا لنز وسیع تر باشد، کیفیت تصاویر هنگام زوم شدن و دیدن جزئیات پایین تر می آید. اما قابلیت زوم اپتیکال یا استفاده از روش هایی که برای افزایش کیفیت، در مقالات دیگر ری کم معرفی کردیم. امکان بزرگ نمایی بدون کاهش وضوح هم وجود دارد.

بزرگنمایی دوربین مداربسته

کیفیت کمی دوربین های زاویه باز در حالت زوم

جمع بندی

راه اندزی دوربین مدار بسته زاویه باز مزایایی دارد که هم اکنون در خیلی از اماکن بزرگ مانند کارخانه ها یا قسمت خاصی از فرودگاه، راه آهن و … نصب شده اند. برای مثال نیازی به نصب دوربین مداربسته با تعداد بالا و نگهداری آنها نیست. اما در کنار این مزایا باید بر اساس نیاز فضای مورد نظرتان زاویه دید دوربین را انتخاب کنید. اگر مشاهده جزئیات برایتان اهمیت بیشتری دارد یا میخواهید چهره افراد، پلاک خودروها یا سوژه های ریز دیگر را تحت کنترل داشته باشید. بهتر است زاویه دید را کاهش دهید تا دقت لنز بالاتر رود.

سوالات متداول
  1. کیفیت دوربین های مدار بسته زاویه باز چقدر است؟
    هر چقدر زاویه دید بزرگتر باشد جزئیات کمتری در تصویر مشخص هستند.
  2. مهم ترین مزیت دوربین های زاویه باز چیست؟
    عدم نیاز به نصب چند دوربین مداربسته در یک منطقه
  3. موثر ترین عامل در میدان دید دوربین ها ی مداربسته چیست؟
    فاصله کانونی لنز دوربین مداربسته (فاصله بین مرکز نوری و سنسور دوربین)
4.9/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *