دوربین مداربسته وری فوکال (Varifocal) چیست؟

دوربین مداربسته وری فوکال (Varifocal) چیست؟

معرفی دوربین مداربسته وری فوکال (Varifocal)

وری فوکال یک لنز ثابت است که قابلیت دید افقی گسترده تر با مقیاس بالاتری دارد. به این منظور که دوربین تنها روی یک محدوده ثابت متمرکز شده و با دقت بالاتر جزئیات بیشتری از آن محدوده را زیر نظر دارد. به این منظور به دید گسترده تر اشاره می کنیم که در زاویه کوچک محور افقی طولانی تری را ضبط می کند. در دوربین مداربسته وری فوکال لنز ها با دیافراگم های متنوعی به کار می روند.

قیمت دوربین مداربسته داهوا

اگر دوربین مداربسته وری فوکال شما خانگی می باشد و تصمیم به تعویض لنز آن را دارید. می بایست دیافراگم 12 به 2.8 را در نظر بگیرید. این اندازه ها کمترین اندازه دیافراگم است که مربوط به دوربین های مداربسته خانگی می شود. بزرگترین مقیاس آن 100 به 5 می باشد. کاربرد این دیافراگم ها با توجه به نیاز به زوم کردن یا بزرگنمایی می باشد. چرا که لنز با دیافراگم بزرگ تر قابلیت مشاهده جزئیات بیشتر می باشد. اما نوع کوچکتر آن قابلیت بزرگنمایی یک محدوده را دارد.

معرفی دوربین مداربسته وری فوکال (Varifocal)

دوربین مداربسته وری فوکال

چگونگی عملکرد دوربین مداربسته وری فوکال

بدیهی است که این لنز کارکرد امنیتی دوربین مداربسته را افزایش می دهد. چرا که در محیط های امنیتی، زوم یا بزرگنمایی بسیار حائز اهمیت است. برای مثال اگر تصویر یک بیگانه را ضبط کند، می توان چهره او را از فاصله زیاد تشخیص داد. به علاوه در دوربین های Varifocal امکان تنظیم میزان زوم و مقیاس بزرگنمایی وجود دارد. در نتیجه لنز های وری فوکال در عملکرد خود انعطاف پذیری بالایی دارند.

درجه یک ترین دوربین های مداربسته وری فوکال، لنز هایی دارند که با سنسور نسبت به موقعیت واکنش نشان می دهند. به عبارتی اگر یک جسم متحرک یا بیگانه ای مشاهده شود، می تواند میزان زوم یا بزرگنمایی خود را به صورت خودکار افزایش یا کاهش دهد. تمامی دوربین ها دارای این قابلیت نمی باشند. در نتیجه اگر دوربینی با حداکثر میزان امنیت نیاز دارید، هنگام خرید از قابلیت های لنز Varifocal آن آگاه مطلع شوید.

لنز ثابت برای کدام مکان ها می باشد؟

همانطور که لنز Varifocal ثابت نیز است، باید آن را در مکان هایی به کار برد که تنها یک محدوده کوچک نیاز به ضبط و مشاهده دارد. به علاوه این لنز مختص محیط هایی است که از برد بالای دید آن بهره ببرید در نتیجه افق بیشتری را در نظر بگیرید.

به علاوه در مکان هایی که بیشتر نیاز به بزرگنمایی و زوم کردن روی جزئیات نیاز است، از دوربین مداربسته وری فوکال استفاده کنید که واقعا نیاز به برد بالای آن وجود داشته باشد. در غیر این صورت دوربین های معمولی برای شما نتیجه بهتری خواهند داشت.

تفاوت لنز ثابت و لنز وری فوکال

درست است که لنز Varifocal را ثابت می دانیم اما لنز هایی که صرفا تحت عنوان لنز ثابت در بازار وجود دارند، تفاوت هایی با وری فوکال دارند.

  • دوربین مداربسته وری فوکال برد بیشتری برای دریافت جزئیات دارد در صورتی که لنز ثابت تنها دید محدوده ای را دارد که روی آن ابتدا تنظیم شده است.
  • در دوربین مداربسته Varifocal می توان میزان زوم، بزرگنمایی و محدوده دید را تنظیم کرد اما لنز ثابت هیچگاه قابلیت تغییر ندارد.
تفاوت لنز ثابت و لنز وری فوکال

دوربین مداربسته معمولی و دوربین وری فوکال

قیمت دوربین های لنز وری فوکال

با تمام قابلیت هایی که ذکر شد بدیهی است که قیمت این دوربین ها کمی نسبت به باقی بیشتر باشد. توجه داشته باشید که تحت هر شرایطی دوربین امنیتی با کیفیت بالا یا قابلیت خاص  ارزش و هزینه بالایی دارد.

به علاوه بر اساس تغییر دیافراگم لنز قیمت آن نیز دچار نوسان می شود. ممکن است بگوییم که لنز در هر صورت یک خاصیت دارد اما موضوع اینجا است که هر چه دیافراگم لنز بالاتر باشد اندازه آن بزرگتر بوده و در نتیجه اندازه دوربین مقداری افزایش می یابد. به همین سبب قیمت آن بالاتر می باشد. شما می توانید انواع دوربین های وری فوکال را در سایت امنیت سنتر مشاهده کنید.

انواع لنز های وری فوکال

در انواع لنز های وری فوکال انجام فوکوس متفاوت می باشد. بر اساس اختلاف در این مورد آنها به دو دسته تقسیم شده اند. این دو دسته در طول این مطلب معرفی شده اند. اما برای آشنایی دقیق تر بهتر است به موارد زیر اشاره شود.

لنز دستی: برای تغییر و تنظیم میزان بزرگنمایی و زوم دو پیچ وجود دارد که با چرخاندن آنها می توان تنظیمات دلخواه را اعمال کرد.

لنز موتورایز (Motorized): دوربین های مداربسته ای که دارای لنز موتورایز است به صورت خودکار تنظیمات را انجام می دهد. ذکر کردیم که برخی از آنها به صورت خودکار به محیط اطراف واکنش نشان می دهد.

انواع لنز های وری فوکال

لنز Varifocal دوربین مداربسته

نتیجه گیری

نوعی لنز در دوربین مداربسته Varifocal قرار دارد با همین عنوان که تمرکز خود را روی محدوده ای کوچک گذاشته اما جزئیات بیشتری را ضبط می کند. قدرت زوم و فوکوس بالایی دارد. همچنین لنز های وری فوکال به دو دسته تقسیم می شوند، که به صورت دستی یا خودکار تنظیم می شوند.

سوالات متداول
  1. آیا لنز دوربین مداربسته ای که ثابت است را می توان با وری فوکال تعویض کرد؟
    خیر دوربین مداربسته ای که می تواند به صورت خودکار تنظیمات مربوط به لنز را انجام دهد این قابلیت را دارد. اما دوربین مداربسته ای که با لنز ثابت ساخته شده است نمی تواند از این قابلیت ها پشتیبانی کند.
  2. زاویه دید دوربین مداربسته Varifocal را می توان تغییر داد؟
    بله در هر نقطه ای آن را نصب کنید می توانید زاویه دید آن را بر اساس نیاز خود تنظیم کنید.
  3. لنز موتورایز به صورت پیشفرض تنظیم را خودکار انجام می دهد؟
    خیر باید آن را از طریق مرورگر تنظیم کنید تا هر گاه لازم بود فاصله کانونی را تغییر دهد.
چه امتیازی می دهید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *