قوانین حقوقی نصب دوربین مداربسته

قوانین حقوقی نصب دوربین مداربسته

نصب قانونی دوربین مداربسته

برای نصب دوربین مداربسته نمی توانید آن را خریداری و مستقیما نصب کنید. چرا که این کار دارای قوانین و ضوابطی نیز می باشد، به خصوص اگر قصد دارید دوربین مداربسته را در مشاعات مانند کوچه، راه پله، آسانسور و … نصب کنید باید به قواعد و مراحل قانونی رسیدگی کنید. درست است که محیط های ذکر شده عمومی می باشند اما رفت و آمد در آنها محدود می باشد. در نتیجه بهتر است سایر ساکنین و همسایه ها از وجود دوربین مطلع و راضی باشند. در ادامه به قوانین حقوقی نصب دوربین مداربسته خواهیم پرداخت.

قابل توجه است که برای خریداری دوربین های مداربسته مخفی یا جاسوسی حتما باید مجوز قانونی استفاده از آن را دریافت کرده باشید. چرا که دوربین مخفی با درصد بالایی می تواند موجب نقض حریم شخصی در جامعه شود.

برای اخذ مجوز نصب دوربین مداربسته به نیروی انتظامی و مراجع قضایی نیز مراجعه نمایید.

نصب قانونی دوربین مداربسته

قوانین دوربین مداربسته

موانع قانونی برای نصب دوربین مداربسته

  • برای نصب دوربین مداربسته در منزل یا هر حریم شخصی دیگری باید مجوز های لازم صادر شوند که به معنای اجازه و آگاهی افراد ساکن در آن خانه می باشد.
  • همچنین اگر قصد دارید راه پله ها یا هر محیط مشاع دیگری را به دوربین مداربسته مجهز کنید باید تایید همسایگان را دریافت کنید.
  • در صورتی که چهارچوب و قوانین حقوقی نصب دوربین مداربسته رعایت نشود ممکن است برای شما شکایت نامه تنظیم شده و تحت کنترل نیروی انتظامی قرار بگیرید.

طبق تایید رئیس اتحادیه تولیدکنندگان تجهیزات الکترونیکی، دوربین مداربسته در اماکن خصوصی و عمومی می بایست با تاییدیه و تجویز مراجع قضایی نصب شود، در غیر این صورت پیگرد قانونی خواهد داشت.

نصب دوربین مداربسته در محیط های عمومی

در برخی مشاعات مانند رستوران ها، فروشگاه ها، مجتمع های تجاری، بیمارستان ها، شهربازی، سالن های بازی، سینما، تئاتر و … نصب دوربین مداربسته قانونی می باشد. چرا که این مکان ها کاملا عمومی و خارج از حریم خصوصی می باشند. اما کنترل آنها نیز باید با تجویز قانون انجام شود.

حتی می توان گفت نصب دوربین مداربسته در این محیط های عمومی الزامی نیز می باشد. چرا که احتمال سرقت، گم شدن کودک، خشونت و … نیز در این اماکن با احتمال های متغیری بالا می باشد. به علاوه حملات تروریستی و قتل را نمی توان نادیده گرفت.

نصب دوربین دوربین مداربسته در اماکن خصوصی

اماکن خصوصی در این محیط ها به این معنا است که فیلم های ضبط شده در آن، از اسناد محرمانه به حساب می آیند. قوانین حقوقی نصب دوربین مداربسته اینجا مانعی برای نصب ایجاد می کند. برای نصب دوربین در این مکان ها باید مجوز های قانونی و رسمی را دریافت کرده باشید. منظور از این محیط های خصوصی، استخر، اتاق پرو، رختکن باشگاه ها، سالن های رقص، پارک های مخصوص بانوان و … می باشد.

علاوه بر این برخی اماکن مانند سفارتخانه، پایگاه های هوایی و نظامی و … محرمانه و امنیتی می باشند که نصب دوربین مداربسته در آن منع قانونی دارد.

نصب دوربین در محیط های اداری

محل کار نیز حریمی نیمه خصوصی داشته و برای نصب دوربین مداربسته بهتر است کارکنان در جریان باشند. چرا که احتمالا نیاز دارند حریم شخصی خود را گسترده تر کنند. تعدادی از کارمندان با وجود دوربین مداربسته احساس ناخوشایندی خواهند داشت. اما شرایط به گونه ای است که دوربین مداربسته برای کنترل امور روزانه کارمندان لازم می باشد. برای مثال احتمال دارد سرقت مالی، رفتار ناشایست و … در اداره پیش آید در نتیجه بهتر است سطح امنیتی آنجا را افزایش داد. به علاوه اینگونه پیگیری و ساعات پر کاری کارمندان تحت نظر گرفته می شود.

نصب دوربین در محیط های اداری

قوانین نصب دوربین مداربسته در محل کار

چکیده قانون اساسی نصب دوربین مداربسته

اصل 22:
حیثیت افراد محفوظ است مگر آنکه قانون دستور نقض آن را صادر کند.

اصل 25:
استراق سمع، تجسس و افشا وقایع جرم است مگر آنکه حک قانونی صادر شود.

ماده 41:
کنترل صوتی و تصویری اماکن عمومی بدون اطلاع قانون

ماده 1125/ 160:
اسناد تصویری و صوتی مورد قبول مراجع قانونی نمی باشند اما می توانند روی رای قاضی تاثیر بگذارند.

حق بازبینی دوربین مداربسته

در صورتی که در میدان دید دوربین مداربسته جرمی صورت گیرد که در آن به شخصی خسارت وارد شده باشد. ویدئو دوربین مداربسته باید بازبینی شود تا فرد خاطی شناسایی گردد. فردی که در آن شرایط قربانی بوده است نیز حق و اجازه نظارت یا بازبینی تصاویر دوربین مداربسته را دارد.

حق بازبینی دوربین مداربسته

اجازه بررسی تصاویر دوربین مداربسته

نتیجه گیری

قوانین و مجوز نصب دوربین مداربسته به این دلیل لحاظ می شوند که حریم شخصی هیچ کس از بین نرود. در نتیجه برای حفظ حیثیت و احترام دیگران باید برای نصب دوربین مداربسته اجازه و تایید افرادی که در دید دوربین قرار می گیرند را داشته باشید. مکان های کاملا عمومی نیز احتیاجی به اطلاع رسانی ندارند چرا که آن اماکن جزء حریم خصوصی افراد نمی باشند.

سوالات متداول
  1. دوربین مخفی را با مجوز های دوربین مداربسته می توان استفاده کرد؟
    خیر، استفاده از دوربین مخفی یا جاسوسی خلاف قانون بوده و صاحب آن نیز مجرم به حساب می آید.
  2. چرا مدارک ویدئویی و صوتی اعتبار قانونی ندارند؟
    تصاویر و صدا را به راحتی می توان تغییر داد و تقلب کرد. قاضی این اسناد را نمی پذیرد.
  3. چگونه وجود دوربین مداربسته را به افراد دیگر اطلاع رسانی کنیم؟
    می توانید با نصب تابلو تحت عنوان این مکان مجهز به دوربین مداربسته است دیگران را آگاه کنید.
چه امتیازی می دهید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *