ویژگی های دوربین مداربسته DOME

قابلیت دوربین مداربسته دام

آشنایی با دوربین مداربسته DOME

دوربین های مداربسته از نظر طاهری شکل های مختلفی دارند. دام، بولت، اسپید دام و … از انواع مدل های طاهری دوربین های امنیتی می باشد که امروز درباره دوربین های دام میخواهیم سخن بگوییم. دوربین مداربسته DOME همانطور که از اسم آن مشخص است (DOME به معنای گنبد) دارای ظاهری گرد و گنبدی شکل است. دوربین های دام، هم در نوع آنالوگی و هم در نوع تحت شبکه IP وجود دارند. مدل دوربین های مداربسته دام غالبا روی سقف ها و در فضای داخلی از جمله ادارات، فروشگاه ها، فرودگاه ها، هتل ها و… نصب و راه اندازی می شوند. کمپانی های دوربین مداربسته داهوا و هایک ویژن، دو شرکت وسیع تولید کننده دوربین های دام در دنیا هستند. ساخت دوربین های دام هم با لنز ثابت و هم با لنز متغیر صورت میگیرد.

کیفیت دوربین مداربسته دام

کیفیت دوربین های مداربسته به نوع آن ها بستگی دارد. دوربین های آنالوگی HD تصاویر با کیفیت تری نسبت به دوربین های انالوگی قدیمی دارد. هم چنین از 2 مگاپیکسل تا 12 مگاپیکسل کیفیت را پشتیبانی میکنند. دوربین های دام با مگاپیکسل کمتر به دلیل کیفیت کمترشان برای منازل و فضای کار اداری کوچک مناسب تر هستند.

شاید نام دوربین های مداربسته اسپید دام به گوشتان خورده باشد. اما باید بدانید که این دسته از دوربین ها با  دوربین های مداربسته DOME متفاوت هستند. دوربین های اسپید دام امکانات و آپشن های به خصوصی دارند. این قابلیت ها شامل چرخش، زوم اپتیکال، تغییر تنظیمات در شرایط مختلف و … هستند. علاوه بر این ظاهر آن ها با دوربین مداربسته دام متفاوت است.

وضوح دوربین مداربسته دام

کیفیت متفاوت دوربین های دام

مزایای دوربین مداربسته دام

دوربین مداربسته DOME دارای ویژگی های مثبت زیادی است که باعث شده هم اکنون در اکثر فضاها و اماکن با کاربرد های متفاوت نصب شود. این مزایا عبارت اند از:

  • اولین مزیت این دوربین ها، مقاومتشان است. وجود استاندارد های IK08 و IK10 موجب شده تا در برابر دستکاری خارجی و ضربه ها مقاوم تر باشند.
  • دوربین های دام به راحتی قابل راه اندازی هستند و نسبت به دوربین های مداربسته بولت ساده تر نصب می شوند.
  • امکان تغییر زاویه دید این دوربین ها با تغییر زاویه لنز آن ها فراهم می شود.
  • دوربین های مداربسته دام قابلیت دید در شب خوبی دارند و تصاویر با کیفیتی در تاریکی نشان می دهند.
  • اکثر دوربین های دام در برابر نفوذ گرد و خاک و آب مقاوم هستند و میشود آن ها را در برخی اماکن خارجی نصب کرد.
  • به دلیل مقاوم بودن از دستکاری و آب و گرد و خاک ماندگاری و ظول عمر بالایی دارند. همچنین دسترسی به آن ها برای خرابکاری دشوار است.
  • به علت نصب روی سقف و بالای دیوار توجه بسیار کمی را به خود جلب میکنند.

لنز دوربین دام

دوربین های مداربسته DOME دارای دو نوع لنز می باشند. لنز دوربین در کیفیت تصاویر و وضوح ویدیو ها تاثیر بسزایی دارد. دوربین ماربسته دام با لنز ثابت، فاصله کانونی مشخصی دارند و قابلیت زوم در آنها وجود ندارد. دوربین های دام با لنز متغیر یا وریفوکال به دلیل داشتن دو فاصله کانونی امکان زوم کردن تصویر برای آن ها وجود دارد. بسته به نوع و اهمیت استفاده در محیط مورد نظرتان نوع لنز دوبین را انتخاب کنید.

لنز دوربین مداربسته

لنز دوربین مداربسته دام

معایب دوربین مداربسته دام

این دوربین ها دارای لنز های کوچکتری هستند از این رو فاصله ها و دید کمتری را تحت کنترل و پوشش دارند. بسته به نوع استفاده و محیطی که دوربین در آن نصب میشود. ممکن است معایب و مزایا هم متفاوت باشد. برای مثال در برخی اماکن شاید عدم جلب توجه دوربین مداربسته DOME یک ایراد باشد اما همین ویژگی در یک محیط متفاوت، مزیت محسوب شود.

نصب دوربین مداربسته دام

همانطور که اشاره شد دوربین های مدار بسته DOME  دشواری چندانی برای راه اندازیشان وجود ندارد. اما هنگام نصب آن ها مانند هر دوربین مداربسته دیگری یا دوربین های بولت باید دقت کافی داشت. این دوربین ها کاربرد های گوناگونی دارند. امروزه در خیلی از فضاها شاهد نصب دوربین های دام هستیم.

  • موسسات آموزشی و پرورشی مثل مدارس و دانشگاه
  • رستوران ها و کافه ها
  • محیط های اداری و تجاری مثل شرکت ها و فروشگاه ها
  • هتل ها و مکان های تفریحی

با توجه به فضایی که دوربین دام قرار است در آن نصب شود، نوع لنز و کیفیت مگاپیکسل آن نیز متفاوت خواهد بود. از این رو هنگام نصب دوربین مداربسته دام حتما تمام اولویت ها و شرایط را در نظر گرفته و متناسب با فضای مورد نظر نصب را آغاز کنید.

کاربرد دوربین مداربسته دام

نصب دوربین مداربسته دام

خلاصه مطالب

دوربین های مداربسته DOME امروزه با استقبال زیادی در صنعت تجهیزات امنیتی مواجه شدند. دوربین هایی همچون دوربین مداربسته داهوا از بهترین تولیدکنندگان این نوع دوربین ها می باشند. چنان چه قصد نصب دوربین های دام را دارید؛ حتما آن را از فروشگاه ها و نمایندگی های معتبر تهیه کنید. شما میتوانید مدل ها و لنز های مختلف دوربین مداربسته دام را از داخل فروشگاه ری کم تهیه و در محل مورد نظرتان نصب کنید. این دوربین ها به دلیل شکل گنبدی که دارند بیشتر مناسب نصب در محیط های داخلی و روی سقف ها می باشند.

سوالات متداول
  1. دوربین مداربسته دام چیست؟
    دوربین هایی که دارای ظاهر گنبدی شکل و گرد هستند. DOME نام دارند.
  2. کیفیت دوربین های مداربسته دام چگونه است؟
    کیفیت این دوربین ها با توجه به مگاپیگسل و نوع لنزشان متفاوت است.
  3. کاربرد دوربین های دام در کجاست؟
    دوربین های مداربسته DOME در محیط های مختلفی مثل ادارات، فروگاه ها، مدارس و… کاربرد دارند.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *