علت پارازیت تصویر دوربین مداربسته و رفع آن

علت پارازیت تصویر دوربین مداربسته و رفع آن

رفع مشکل پارازیت تصویر دوربین مداربسته

گاهی ممکن است شاهد برفکی و بریده بودن تصویر دریافت شده از دوربین مداربسته باشید. پارازیت تصویر دوربین مداربسته از شایع ترین مشکلات، در مدل ها و برندهای مختلف می باشد. همچنین شایع ترین علت آن کم بودن نور محیط است. به همین خاطر پارازیت در تصاویری که شب هنگام ضبط شده اند بسیار است. اگر مشکل فقط این باشد با افزایش نور محدوده دوربین، مشکل حل می شود. در غیر این صورت این مطلب را بخوانید.

رفع مشکل برفکی بودن تصویر دوربین مداربسته

تصویر برفکی دوربین مداربسته

انواع نویز در دوربین مداربسته

برفکی بودن تصویر در دو نوع متفاوت اتفاق می افتد. به همین خاطر در ابتدا می بایست انواع پارازیت را بشناسیم تا بتوانیم یک راه حل برای رفع آن پیدا کنیم چرا که هر مدل پارازیت تصویر دوربین مداربسته با یک دلیل، ایجاد شده و با یک راه حل برطرف می شود، هر کدام از اینها با دو نوع پارازیت متفاوت اتفاق می افتند. پارازیت ها در دو نوع زیر پدیدار می شوند که به شرح آنها خواهیم پرداخت.

  • الکترومغناطیسی
  • نویز الکتریکی

پارازیت الکترومغناطیسی و نویز الکتریکی

پارازیت الکترومغناطیسی نوعی از پارازیت است که به صورت افقی و باریک می باشد که ممکن است بخشی از تصویر را از بین ببرد. این خطوط در تمام نقاط تصویر وجود داشته و کیفیت تصویر را با بیشترین درصد از بین می برد.

پارازیت نویز الکتریکی (نوری) را بیشتر می توان به برفک نسبت داد. چرا که پارازیت ها به صورت نقطه ای در تصویر پراکنده هستند و معمولا با افزایش نور محیط برطرف می شوند. این برفک ها به اندازه نوع اول کیفیت تصویر را پایین نمی آورند. برخی از دوربین های مداربسته در تنظیمات خود بخشی دارند که ممکن است مشکل نور دوربین را حل کند.

علت برفکی شدن تصویر ضبط شده

دلایل بسیاری برای پارازیت تصویر دوربین مداربسته وجود دارد. که به یکی از پیش پا افتاده ترین علت ها در بالا اشاره کردیم. اما دلیل پارازیت دوربین شما می تواند یکی از موارد زیر هم باشد.

  1. کابل کشی دوربین مداربسته را چک کنید. اگر کابل بسیار بلند باشد در انتقال تصویر مشکلاتی به وجود می آورد. همچنین ممکن است فیش BNC ایراد داشته باشد چرا که یکی از کارهای آن انتقال سیگنال های رادیویی و تصویری آنالوگ و دیجیتال است. با تعویض آن ممکن است ایراد برطرف شود.
  2. در صورتی که کابل تغذیه و فیش ها سالم بودند، با احتمال کمی ممکن است منبع تغذیه مشکل داشته باشد.
  3. همچنین از کابل هایی که از چند تکه تشکیل می شوند و یا جنس مرغوبی ندارند استفاده نکنید.
  4. ممکن است کابل تغذیه مشکل داشته باشد. کابل هایی که به منبع تغذیه متصل هستند را چک کنید.
  5. برخی از مواقع ممکن است دوربین داغ کند و یا حتی هوای گرم دچار اختلال شده باشد. به همین خاطر سعی کنید محل نصب دوربین را با رعایت تمام موارد انتخاب کنید، برای مثال جایی نباشد که به صورت مستقیم حرارت آفتاب را دریافت کند. در صورتی که نقطه مورد نظر برای نصب گرم است، دوربین های مداربسته ای که در برابر حرارت مقاوم هستند را تهیه کنید.
  6. همچنین ممکن است دوربین با قرار گرفتن در معرض باد و طوفان پارازیت ایجاد کند. برای رفع مشکل باید یک دوربین با IP قدرتمند و مناسب خریداری کنید.
  7. گاهی اوقات اختلالات سیگنالی موجب پارازیت تصویر دوربین مداربسته می شوند. به این صورت که سیگنال به کمتر از 60 دسیبل باشد.
  8. نزدیکی دوربین مداربسته به کابل برق موجب اختلالات سیگنالی می شود.

راه حل رفع پارازیت دوربین مداربسته

  • کابل کواکسیال که انتقال دهنده تصویر و صوت است، باید با دقت و اندازه مناسب متصل شود. در اولین مرحله آن را چک کنید.
  • با چک کردن کابل و منبع تغذیه، ممکن است ایراد هایی یافت شود. در این صورت باید آنها را تعویض کنید.
  • خریداری کابل کوتاه و یک تکه، به این دلیل که فاصله دوربین با منبع تغذیه و دستگاه ضبط و پخش نباید زیاد باشد.
  • دوربین را با فاصله از دکل برق و مخابرات نصب کنید.
  • دوربین مداربسته باید تا حد امکان در فاصله زیاد از دکل برق نصب شود. در صورتی که این امکان وجود ندارد، با کمک نیروی پشتیبانی شرکت فروشنده، یک باکس فلزی در اطراف آن قرار دهید. بلندی اضلاع باکس به گونه ای نباشد که بازه دید دوربین را محدود کند.

ابزارهای رفع نویز دوربین مداربسته

2d dnr: این ابزار می تواند پارازیت را با تعدادی از پیکسل های اطراف بریدگی، پر کند. ممکن است در صورت حرکت اجسام در تصویر، مقداری از پارازیت تصویر دوربین مداربسته باز گردد.

3d dnr: این ابزار باعث می شود تصاویر در شب واضح تر و بدون پارازیت نمایش داده شوند. در نتیجه در تاریکی تصویر با پارازیت نمایش داده نمی شود. این ابزار با تحرک اجسام تصویر مشکلی نخواهد داشت.

ابزارهای رفع نویز دوربین مداربسته

استفاده از ابزار دوربین مداربسته

نتیجه گیری

مشکل پارازیت تصویر دوربین مداربسته می تواند از خرابی یا پارگی کابل ها، اختلالات سیگنالی به دلیل مجاورت با دکل مخابرات یا برق، بلند بودن کابل تغذیه و BNC و حتی وضعیت آب و هوا باشد.

سوالات متداول
  1. پارازیت تصویر دوربین مداربسته ممکن است ایراد از دستگاه ضبط و پخش باشد؟
    دستگاه ضبط و پخش تنها تصاویر را ذخیره می کند. احتمال دارد کابلی که دستگاه را به دوربین متصل کرده است ایراد داشته باشد.
  2. مشکل پارازیت در صدا را چگونه برطرف کنیم؟
    صدا و تصویر به وسیله کابل کواکسیال انتقال پیدا می کنند. در صورت وجود نویز در صدا از سلامت این کابل و درگاه آن مطلع شوید.
  3. اندازه کابل باید چقدر باشد تا پارازیت ایجاد نشود؟
    کابل کمتر از 100 متر برای دریافت تصویر با کیفیت کافی می باشد.
5/5 - (2 امتیاز)

2 دیدگاه در “علت پارازیت تصویر دوربین مداربسته و رفع آن

  1. فرانک گفت:

    در صورتی که صدای دوربین مداربسته نویز داشته باشد، چگونه آن را برطرف کنیم؟

    1. admin nima گفت:

      بابد راه هایی که در مقاله گفتیم را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *