چیپ تصویر DIS در دوربین مداربسته چیست؟

چیپ تصویر DIS در دوربین مداربسته چیست؟

معرفی چیپ تصویر DIS

چیپ تصویر در دوربین مداربسته دارای انواع گوناگونی می باشد که تنها وظیفه آن تبدیل نور دریافتی از محیط به سیگنال های الکتریکی و در نهایت ایجاد تصویر می باشد. تراشه های DIS در اصل نسخه ای از چیپ های تصویر CMOS هستند که اولین بار در دوربین های آنالوگ هایک ویژن به کار رفتند. احتمالا بدانید که سنسور های CMOS در تاریکی تصاویری با کیفیتی نمی ساختند چرا که به نور کم حساس نبودند. اما چیپ تصویر DIS در دوربین مداربسته این مشکل را برطرف کرده است.

معرفی چیپ تصویر DIS

کاربرد چیپ DIS

عملکرد سنسور DIS در دوربین مداربسته

این سنسور تکانه هایی را که بر دوربین مداربسته وارد می شود را دریافت کرده تصویری تار و ضبط می کند اما چیپ تصویر DIS یک حائل پیکسلی از تصویر تار ضبط شده می سازد و فریم بدون نویز از تصویر مورد نظر را حفظ می کند. به این مفهوم که پیکسل های خارج از فریم نیز حذف می شوند و شما تصویری واحد مشاهده می کنید. به علاوه با حذف نویز المان های تصویر به وضوح قابل مشاهده خواهند بود.

وظیفه چیپ DIS چیست؟

DIS در اصل تثبیت کننده دیجیتال تصویر است که لرزش های موجود در آن را از بین می برد. دوربین مداربسته می تواند در راه آهن، اتوبان، فرودگاه، بندر یا هر منطقه ای نصب شود که به هر دلیلی هنگام ضبط با لغزش همراه باشد. چیپ تصویر DIS در دوربین مداربسته باعث می شود تاری ناشی از این تکان و لرزش ها برطرف شود و شفافیت تصویر را از بین نبرد. به علاوه گاهی اوقات این تکانه ها نویز هایی ایجاد می کنند که چیپ DIS آنها را حذف می کند. همانطور که در عملکرد این سنسور اشاره کردیم تصویر تار ضبط شده توسط آن بررسی شده و با فریم خارجی ایجاد شده که حاصل لرزش دوربین نیز بوده است یک تصویر نهایی و معیار در نظر گرفته می شود.

برای شرح دقیق کاربرد چیپ تصویر DIS در دوربین مداربسته باید بگوییم در راه آهن که که فضا دچار لرزش می شود دوربین مداربسته قادر به ضبط تصاویر به صورت واضح نخواهد بود و این موضوع باعث می شود سطح امنیتی آن در لحظه کاهش پیدا کند. در نتیجه این سنسور هنگام وارد شدن تکانه های شدید به دوربین، قابلیت ترمیم تصویر را ایجاد می کند.

وظیفه چیپ DIS چیست؟

دوربین مداربسته مجهز به چیپ DIS

کدام دوربین ها باید DIS داشته باشند؟

دوربین های مداربسته کارایی های گوناگونی دارند. بسیاری در فضای داخلی نصب می شوند و تعداد کثیری برای محیط های باز هستند. دوربین های مداربسته فضای باز می بایست حتما به چیپ تصویر DIS مجهز باشند چرا که کیفیت تصاویری که ضبط می کنند تحت تاثیر جنبه های امنیتی آنها می باشد. در نتیجه بهتر است دارای سنسور DIS بوده تا در وزش باد و زمین لرزه کیفیت فیلم های آنها پایین نباشد.

دوربین های مداربسته ای که در ورزشگاه ها نصب می شوند حتما باید به DIS مجهز باشند. ورزشگاه به این تجهیزات نیاز داشته و در کنار دوربین های حرفه ای که برای زمین بازی در نظر گرفته می شود، چیپ تصویر DIS در دوربین مداربسته ای که در میان تماشاچیان وجود دارد نیز الزامی است. ازدحام، تحرک، ارتعاش صدا و … همگی عواملی برای به لرزه در آمدن فضا یا سالن می باشند. در نتیجه دوربین مداربسته باید این قابلیت را داشته باشد از تصاویر مرتعش ضبط شده یک حائل پیکسلی قابل تشخیص ایجاد کند. به خصوص که در این جمعیت ها در نظر گرفتن امنیت جان و مال بسیار حائز اهمیت است.

مزایای چیپ تصویر DIS در دوربین مداربسته

  • ضبط تصاویر با کیفیت و وضوح بالا بدون نویز و لرزش
  • حذف نویز های تصویر حاصل از تکان ها و لرزش های وارده به دوربین مداربسته
  • افزایش کیفیت و دقت جزئیات در محدوده دید
  • افزایش سطح امنیتی دوربین مداربسته
مزایای چیپ تصویر DIS در دوربین مداربسته

وظایف چیپ DIS در دوربین مداربسته

نتیجه گیری

چیپ های تصویر سنسور هایی هستند که نور محیط را دریافت کرده و سیگنال های الکتریکی تبدیل می کنند. این سیگنال ها به صورت تصویرهای قابل نمایش نیز ذخیره می شوند. اما سنسور DIS در دوربین مداربسته وظیفه ای دیگر دارد آن هم افزایش کیفیت تصویر می باشد. در دوربین هایی که در معرض لرزش و تکان های فیزیکی قرار می گیرند به گونه ای که تصویر به وضوح دریافت نشده و دچار نویز می شود، چیپ DIS پیکسل ها را در قاب و فریمی معین نمایش می دهد. در این شرایط تصویر واضح و بدون لرزش دیده می شود. دوربین های مجهز به این این تراشه در فضای باز، راه آهن ها، بنادر، ورزشگاه ها و … لازم می باشند.

سوالات متداول
  1. چیپ DIS نسبت به نور حساس است؟
    چیپ DIS نسخه ای از سنسور CMOS بوده و نسبت به نور کم نیز حساس می باشد.
  2. حسگر های CCD و CMOS تثبیت کننده دیجیتال تصویر می باشند؟
    خیر آنها حسگر ایجاد تصویر در دوربین مداربسته هستند.
  3. DIS کدام نسخه از سنسورهای تصویر است؟
    Interlaced که عملکردی فوق العاده در نواقص تصویر دوربین مداربسته دارد.
چه امتیازی می دهید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *