کیفیت ضبط تصاویر دوربین مداربسته

تصاویر دوربین مداربسته

یکی از مهمترین مسائلی که در حین خرید دوربین مداربسته باید به آن توجه داشته باشید، کیفیت ضبط تصاویر دوربین مداربسته می باشد. چرا که در صورت پایین بودن کیفیت، نمی توانید به راحتی فیلم دوربین های خود را مشاهده کنید. اما به صورت کلی کیفیت تصاویر ضبط شده توسط دوربین های مداربسته به یک سری عوامل بستگی دارد، که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

بررسی کیفیت ضبط دوربین های مداربسته

همانطور که در ابتدا گفتیم، در حین خرید دوربین مداربسته، باید به کیفیت ضبط آن هم توجه داشته باشید.یکسری شاخص ها وجود دارند که موجب تعیین کیفیت ضبط تصاویر توسط دوربین های مداربسته می شود. مانند میزان صفحه که مورد فیلم برداری می شود، رزولوشن، میزان فریم ها در دور و.. که در ادامه به بررسی این عوامل می پردازیم، با ما همراه باشید:

رزولوشن و یا میزان اندازه ی تصاویر

از ابتدایی ترین و مهم ترین عواملی که میزان کیفیت و اندازه تصاویر ضبط شده توسط دوربین را مشخص می کند، میزان رزولوشن دوربین می باشد. هر چه میزان رزولوشن دوربین مداربسته شما بیشتر باشد، شما تصاویری واضح تر و با کیفیت تری می توانید مشاهده کنید.

اما میزان رزولوشن محدودیت هایی هم دارد. به نحوی که شما اگر قصد ضبط تصاویر با رزولوشن خیلی بالا را دارید، به شما پیشنهاد می کنیم تا از دوربین های مداربسته تحت شبکه استفاده کنید. چرا که دوربین های آنالوگ تا WD1 قابلیت ضبط تصاویر را دارند.

کیفیت دوربین مداربسته

تاثیر رزولوشن بر کیفیت ضبط دوربین

تعداد فریم در ثانیه

علاوه بر رزولوشن، تعداد فریم ضبط شده در هر ثانیه، تاثیر بسیار زیادی در ثبت جزئیات توسط دوربین مداربسته را دارد. به نحوی که هرچه تعداد فریم های ضبط شده در ثانیه بیشتر باشد، شما تصاویر واضح تری را می توانید مشاهده کنید. اگر برایتان جزئیات از اهمیت بالایی برخوردار است به شما پیشنهاد می کنیم دوربینی را انتخاب کنید که از تعداد فریم بالایی بتواند فیلمبرداری کند.

نکته مهم در تعداد فریم در ثانیه

همچنین باید توجه داشته باشید، تا حتی اگر دوربین مداربسته شما، تعداد فریم های بسیار بالایی در ثانیه بتواند ضبط کند. اما کیفیت و پردازش DVR شما پایین باشد، نمی توانید از تمام کیفیت دوربینتان استفاده کنید. چراکه دستگاه های DVR برای پردازش تعداد فریم هایی که دوربین در هر یک ثانیه ضبط می کند را در حد توان خود پایین می آورد.

همچنین با اصطلاح NON-REAL TIME آشنا باشید، چرا که در صورت مشاهده یعنی دستگاه DVR شما به صورت خودکار کیفیت تصاویر را پایین آورده تا بتواند آنها را ضبط کند. و اما اگر در مقابل با عبارت REAL روبه رو شدید یعنی تصاویری که مشاهده می کنید بی هیچ کم و کاستی به دستتان رسیده است.

فریم ریت یا FRAME RATE در دوربین های مداربسته

یکی از مسائلی که باید به آن در هنگام خرید دوربین مداربسته به آن توجه داشته باشید، این است که اگر کیفیت دوربین شما 5 مگاپیکسل است، دستگاه DVR شما بتواند حداقل از کیفیت 5 مگاپیکسل پشتیبانی کند. همچنین در زمان خرید دوربین های مداربسته باید دقت داشته باشید تا کیفیتی را که مشاهده می کنید، بتوانید در همان کیفیت از فیلم ضبط شده ی خود خروجی بگیرید.

چرا که بسیاری از دستگاه های DVR اگر فیلم ضبط شده را در کیفیت 5 مگاپیکسل به نمایش بگذارند، در صورت ذخیره کردن، کیفیت آن به 2 مگاپیکسل خواهد رسید. این مسئله هم می تواند برای شما کاربردی باشد و هم می تواند مشکل برایتان ایجاد کند. چرا که با کاهش کیفیت، تصاویر مانند قبل کیفیت خوبی ندارند و از کاربرد این اتفاق می توان به کم حجم بودن آن فیلم اشاره کرد.

تاثیر فریم ریت در ضبط دوربین های مداربسته

frame rate جیست؟

رابطه تعداد پیکسل با DVR

درسته که هر چه تعداد پیکسل هایی که یک دوربین می تواند فیلمبرداری کن بیشتر باشد، کیفیت دوربین بالاتر می رود، اما برای بدست آوردن فیلم ضبط شده، تنها پیکسل کافی نیست. بلکه باید به میزانی پیکسلی که دستگاه DVR شما می تواند پردازش کند هم دقت کنید.

زاویه دوربین در حین نصب

علاوه بر توجه به کیفیت دوربین، محل قرارگیری دوربین از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. چرا که نباید در مقابل نور مستقیم خورشید باشد، و یا نباید رو به روی دیوار قرار بگیرد. همچنین میزان نور محیط تاثیر بسیار زیادی بر کیفیت ضبط تصاویر دوربین مداربسته دارد.

جمع بندی

یکی از مهم ترین مسائلی که در زمان خرید دوربین های مداربسته باید به آن دقت داشته باشید، کیفیت ضبط تصاویر دوربین مداربسته می باشد. حتما باید به میزان رزولوشن و یا اندازه تصاویر ضبط شده دقت نمایید. اما این مقیاس به تنهایی برای ضبط تصاویر با کیفیت کافی نمی باشد. حتما باید دستگاه DVR شما از کیفیتی که دوربینتان فیلمبرداری می کند پشتیبانی کند. علاوه بر کیفیت دوربین که باید به آن توجه داشته باشید، باید دوربین مداربسته مورد نظر را در جایی درست نصب نمایید تا از تمام زوایا بتواند ضبط کند.

سوالات متداول
  1. آیا بالا بودن کیفیت فیلم برداری دوربین مداربسته صرفا برای ضبط تصاویر با کیفیت کافی است؟
    خیر ، شما باید به ظرفیت پردازنده دستگاه dvr خود توجه داشته باشید تا از کیفیت دوربین شما پشتیبانی کند.
  2. Frame Rate تا چه اندازه بر کیفیت ضبط تصاویر دوربین مداربسته تاثیر دارد؟
    این شاخص به معنای آن است که دوربین شما تا چه میزان می تواند تصاویری با وضوح بالا ضبط کند.
  3. رزولوشن چیست؟
    این شاخص به معنای آن است که تصاویری که شما ضبط می کنید، اندازه ی صفحه آن به چه میزان است.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *