تکنولوژی های HLC و BLC در دوربین مداربسته

تکنولوژی های HLC و BLC در دوربین مداربسته

وظیفه تکنولوژی های HLC و BLC در دوربین مداربسته

یکی از مشکلاتی که در تصاویر دوربین های مداربسته وجود دارد نور پس زمینه می باشد. گاهی مواقع نور به صورت مستقیم با لنز برخورد می کند، در این مواقع تصویر غیر قابل تشخیص می باشد. همچنین برخی مواقع نور، پس زمینه تصویر بوده و سایه ای روی المان های تصویر ایجاد می شود که وضوح آن را کاهش می دهد. این موارد می توانند در شرایطی مانند برخورد نور چراغ اتومبیل در پارکینگ، تابش نور خورشید به افراد یا صحنه که باعث می شود تصویر تیره ضبط شود. تکنولوژی های HLC و BLC در دوربین مداربسته برای برطرف کردن چنین مشکلاتی به کار می رود.

وظیفه تکنولوژی های HLC و BLC در دوربین مداربسته

دوربین مداربسته مجهز به HLC و BLC

عملکرد HLC در دوربین مداربسته

HLC در مواقعی کاربرد دارد که نور مستقیم با لنز برخورد می کند. در این مواقع نیاز کمرنگ کردن لایه نورانی در تصویر می باشد که HLC اینکار را با تغییر رنگ پیکسل های خیلی روشن به توناژ نزدیک منبع نور انجام می دهد، با توجه به عملکرد این تکنولوژی، آن را فیلتر نور های اضافی نیز می نامند. این فیلتر به دو صورت انجام می شود.

  • در برخی دوربین ها با توجه به برند و مدل، رنگ مشکی به پیکسل های می شود تا دیگر پیکسل ها قابل تشخیص شوند.
  • در مدل های دیگری از دوربین مداربسته این تکنولوژی به صورت هوشمند عمل می کند. به این مفهوم که نور اضافی و متمایز نسبت به نور پس زمینه، به صورت هوشمند فیلتر شده و روشنایی پیکسل های آن ناحیه با نور پس زمینه متعادل می شود.

کاربرد تکنولوژی های HLC و BLC در دوربین مداربسته

در گذشته برخی پارکینگ های عمومی که وظیفه آنها ضبط پلاک ماشین های ورودی و مشخصات آنها می باشد دارای این اعلان بودند که ” هنگام ورود چراغ های اتومبیل را خاموش نمایید.” این پارکینگ ها از تکنولوژی های HLC و BLC در دوربین مداربسته بی بهره بوده اند. امروزه دوربین های مداربسته در این اماکن بر بستر تکنولوژی HLC و BLC طراحی می شوند که در هر شرایطی مشخصات آنها را به وضوح ثبت می کند.

در برخی مواقع سارقین با انداختن نور مستقیم در لنز دوربین مداربسته سعی می کردند از ثبت مشخصات خود جلوگیری کنند. اما این تکنولوژی موارد امنیتی دوربین مداربسته را افزایش داده و نورهای اضافی را فیلتر می کند در نتیجه تمام رویدادهای محدوده دید دوربین به وضوح ضبط می شود.

کاربرد تکنولوژی های HLC و BLC در دوربین مداربسته

کاربرد HLC و BLC در دوربین مداربسته

تکنولوژی BLC و عملکرد آن

در مواقعی که محدوده دید دوربین با روشنایی زیاد همراه باشد در حالی که دوربین مداربسته خود در مکانی کم نور نصب شده است، تصاویر در دو سطح نوری متفاوت ضبط می شوند. به گونه ای که بک گراند کاملا روشن اما افراد و المان های موجود در تصویر تیره دیده شوند. در این شرایط معمولا جزئیات پس زمینه از اهمیت کمتری برخوردار بوده است. در نتیجه به واسطه تکنولوژی BLC سطح روشنایی کل تصویر با کمک پردازنده های سیگنال دیجیتالی افزایش می یابد. با این اوصاف، روشنایی صحنه مورد نظر موجب نمایان شدن جزئیات آن می شود. در کل عملکرد تکنولوژی های HLC و BLC در دوربین مداربسته به این صورت است که نور اضافی را در راستای وضوح بک گراند فیلتر کرده یا روشنایی تصویر را در راستای افزایش کیفیت پیش زمینه افزایش می دهند.

کاربرد فناوری BLC دوربین مداربسته

این تکنولوژی بیشتر در دوربین های مداربسته ای نقش برجسته دارد که در محیط هایی کم نور نصب هستند. در شرایطی که این محیط های کم نور یا با روشنایی متعادل، در معرض روشنایی فضای بیرون باشند مشکلاتی مانند تیره شدن صحنه پیش می آید. برای مثال در مغازه ای که درب بزرگ شیشه ای دارد، دوربین مداربسته هنگام ضبط تصاویر باید روشنایی صحنه را افزایش دهد. به همانگونه که در عملکرد تکنولوژی BLC ذکر کردیم دوربین بر خلاف تصور باید روشنایی صحنه را در سطوح بالاتری در نظر گیرد.

به علاوه در برج های شیشه ای، دوربین مداربسته نیز چنین شرایطی ایجاد می شود. اینگونه ممکن است در جلسات و میتینگ های کاری، صحنه به وضوح ثبت نشود.

کاربرد فناوری BLC دوربین مداربسته

عملکرد فناوری BLC

نتیجه گیری

کاربرد تکنولوژی های HLC و BLC در دوربین مداربسته تنظیم نور صحنه هنگام ضبط می باشد تا تصویر با وضوح بیشتری ثبت شود. عملکرد فناوری های HLC و BLC دوربین مداربسته به این گونه است که نور اضافی صحنه به واسطه فناوری HLC فیلتر می شود تا پس زمینه نیز نمایان شود. به علاوه در مواقعی که روشنایی پس زمینه زیاد باشد و صحنه تیره شود، تکنولوژی BLC نور تصویر را افزایش می دهد تا نمایی واضح تر ثبت شود.

سوالات متداول
  1. این تکنولوژی ها با کدام چیپ اجرا می شوند؟
    تکنولوژی های HLC و BLC در دوربین مداربسته به صورت نرم افزاری و بدون استفاده از چیپ اجرا می شوند که بسیار مقرون به صرفه است.
  2. دوربین های مداربسته مجهز به WDR چه تفاوتی با این دو فناوری دارند؟
    WDR مکانیزمی سخت افزاری بوده و تصاویری با کیفیت تر از تکنولوژی های HLC و BLC ارائه می دهد.
  3. دوربین های مداربسته مجهز به چیپ تنظیم نور گران تر هستند یا فناوری های آن؟
    دوربین های مجهز به تراشه از قیمت بالاتری برخوردار می باشند.
چه امتیازی می دهید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *